Branded content

Na jaren van groei kampt de e-commercesector met stagnatie. Een tijdelijke situatie, stelt Rabobank die later dit jaar herstel verwacht. De combinatie van gemak en prijstransparantie zorgt namelijk voor structureel ander consumentengedrag. En met stijgende kosten en een hypercompetitief concurrentieveld doet dat stenen winkels misschien wel meer pijn dan ooit.

 

Het omzetaandeel van e-commerce binnen de non-foodsector is de laatste jaren exponentieel gegroeid. De groei volgt niet alleen uit nieuwe technologieën of innovaties. Dat zijn faciliterende middelen. En hoewel de coronapandemie een flinke aanjager was, is de groei van onlineverkoop vooral te danken aan de consument. Die verandert en kan blijven veranderen doordat nieuwe middelen daartoe ruimte bieden.


Gemak speelt een belangrijke rol in het gedrag van de hedendaagse consument. Wanneer die eenmaal gemak ervaren heeft, is het lastig die weer volledig terug naar de winkelstraat te krijgen. Daarbij brengt internet een nieuwe complicerende factor voor retailers: een ongekende mate van transparantie. Het is voor...