Een schip dat waar ook ter wereld kampt met een storing in zijn navigatie- of communicatieapparatuur, is aangewezen op de snelle service van Radio Holland. Dat lukt alleen als de medewerkers 24 uur per dag toegang hebben tot alle relevante data. Met ondersteuning van Simac werkt Radio Holland aan vernieuwing van de IT-infrastructuur. Onno Alberts, manager IT operations & projects: “Dankzij de gekozen aanpak kunnen we met een klein team maximaal renderen.”

De ontstaansgeschiedenis van Radio Holland gaat terug naar 5 december 1916. Een aantal reders richtte de Nederlandse Telegraaf Maatschappij Radio Holland op met als doel het verbeteren van de veiligheid op zee. Het bedrijf leverde radioapparatuur aan schepen, installeerde deze en zorgde voor de mensen die de bediening daarvan regelden”, vertelt Onno Alberts, manager IT operations & projects bij Radio Holland. Honderd jaar later is Radio Holland uitgegroeid tot een wereldwijde leverancier van apparatuur voor navigatie en communicatie in de maritieme sector. Het bedrijf - sinds kort in handen van Pon Holding - heeft vestigingen in alle grote havens, van Hong Kong tot Kaapstad en van Dubai tot Houston. Een hoge beschikbaarheid van de IT-infrastructuur is van groot belang voor al deze vestigingen. “Wij zijn allereerst een serviceorganisatie. Als een schip onderweg een probleem heeft met onze navigatie- of communicatieapparatuur, zorgen wij ervoor dat in de eerstvolgende haven een engineer met de juiste spullen klaarstaat. Dat lukt alleen als we 24 uur per dag toegang hebben tot onze database met alle benodigde data over de schepen, contracten en installed base.” 

Beschermen van kroonjuwelen 
Naast beschikbaarheid is security cruciaal voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Daarom heeft Radio Holland het hele netwerkbeheer inclusief security in handen gegeven van Simac. Alberts: “Met name de technologie op het gebied van security wordt steeds ingewikkelder. Dat kunnen en willen we niet meer zelf bijhouden. Daarvoor is een hele grote IT-afdeling nodig, maar die hebben we niet. Simac is veel beter in staat om nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden en snel daarop in te spelen.”

Voor het bewaken van de security heeft Radio Holland Security Fabric van Fortinet geïmplementeerd. Daarmee kan Simac het wereldwijd netwerk op afstand beheren. “Dat platform is gemakkelijk in gebruik en bovendien voortdurend in ontwikkeling. Met onze kleine IT-afdeling zijn we aangewezen op slimme technieken en slimme partners. Ik heb geen team van dertig mensen dat de hele dag allerlei schermen in de gaten houdt en controleert of sprake is van een storing of ongeautoriseerde toegang tot het netwerk. Het aantal hackpogingen zal alleen maar toenemen. Hoe beter de partner en diens tools zijn, hoe beter dat is voor Radio Holland. De data in de database zijn onze kroonjuwelen. Die moeten we optimaal beschermen.” 

Centraal datacentrum 
Met het uit handen geven van het netwerkbeheer aan Simac is Radio Holland een ingrijpend verandertraject gestart. Alberts wil af van de lokale servers op alle vestigingen. “Hoe meer servers, systemen en data we krijgen, hoe meer mensen we nodig hebben voor het beheer daarvan. Dat gaat uiteindelijk ten koste van de effectiviteit. Daarom hebben we gekozen voor centralisatie.”

In Europa heeft Radio Holland alle lokale servers inmiddels weggehaald. De data staan nu in een extern datacentrum in Nederland. “Op onze locaties in Europa hebben we alleen nog een router, een switch en enkele access points. Datzelfde model willen we nu uitrollen naar andere continenten”, verklaart Alberts. Het probleem is dat de infrastructuur buiten Europa een stuk minder goed is. Een medewerker die vanuit Hong Kong verbinding wil maken met het datacentrum in Nederland, heeft te maken met een responstijd die kan oplopen tot 200 milliseconden. “Daarom hebben we de wereld opgeknipt in vijf regio’s. In elke regio vervangen we de lokale servers door een regionale server waarop we alleen data opslaan. Die data synchroniseren we vervolgens weer met het centrale datacentrum in Nederland. Het grote voordeel is dat we in de regio’s geen back-ups meer hoeven te maken. Op deze manier kunnen we met een klein team maximaal renderen.” 

‘Disaster recovery’ 
De volgende stap is het onderbrengen van het datacentrum bij Simac. Dat is niet vanzelfsprekend, benadrukt Alberts. “Natuurlijk biedt het voordelen om één partij te hebben voor zowel het netwerk als het datacentrum, maar we zijn gewoon een selectietraject gestart waarvoor we verschillende partijen hebben uitgenodigd. Dat de keuze toch op Simac is gevallen, heeft te maken met de prijs/kwaliteitverhouding van hun aanbod.”

Met de overstap naar het datacentrum van Simac is de security nog beter gewaarborgd. “Het kan altijd gebeuren dat het datacentrum om wat voor reden dan ook uit de lucht is. Daarom werken we nu samen met Simac aan een plan voor ‘disaster recovery’. Dat betekent concreet dat onze data voortdurend wordt gekopieerd naar een tweede datacentrum. Als het ene datacentrum platligt, kunnen we daardoor toch binnen vier uur weer in de lucht zijn.”

Op lange termijn verwacht Alberts steeds meer richting een multicloud-omgeving toe te gaan. “We maken al gebruik van Office 365, dat staat in de cloud van Microsoft. Daarnaast hebben we nog enkele andere SaaS-oplossingen, onder meer voor credit management. We maken nu nog gebruik van een on-premise ERP-systeem. Dat zal voorlopig ook zo blijven, maar uiteindelijk zullen we ook op dit vlak de beweging richting cloud maken.” 

Grip op netwerkverkeer 
Wat is het grootste pijnpunt dat nog moet worden aangepakt? “Het netwerkverkeer”, antwoordt Alberts. “Onze engineers nemen soms na een klus op een schip allerlei apparatuur mee die ze aan ons netwerk koppelen voor een update. Op die schepen waart van alles rond wat ik niet in mijn netwerk wil binnenlaten.”

Op advies van Simac gaat Radio Holland volgend jaar FortiNAC implementeren. Daarmee krijgt iedereen die toegang vraagt tot het netwerk, alleen datgene waarop hij recht heeft. “Als iemand een apparaat gebruikt dat ik niet in beheer heb, zijn er twee opties. Of hij krijgt niets of alleen internet. Op die manier kunnen we de weg naar ons datacenter volledig afschermen.”

Alberts vreest het ergste als hij straks eindelijk inzage krijgt in de problemen die dit netwerkverkeer opleveren. “Maar dan lig ik niet meer ’s nachts wakker over zaken waar ik nu geen controle over heb. Ik weet dat op het netwerk van alles gebeurt waaraan ik helemaal niets kan doen. Straks is dat voorbij.”