Lopen op schoenen van kauwgom. Het klinkt gek en vooral wat plakkerig, maar het Amsterdamse Publicis Groupe bewijst met Gumshoe dat het kan. Het marketingbureau wil met de sneakers bewustzijn creëren onder jongeren én een boodschap meegeven, vertelt creatief directeur Mischa Schreuder. Want jaarlijks gooien we kilo’s aan kauwgom op straat en dat moet anders.
8
Gumshoe plaatst in samenwerking met kauwgommerk Sportlife bakjes van gerecycled kauwgom op schoolpleinen waar leerlingen hun stukjes in kunnen gooien. “Daar plaatsen we een muurschildering bij, van bijvoorbeeld Marilyn Monroe die een bel blaast. We hebben ze ook van Audrey Hepburn en van bekende Nederlanders die zich hebben aangesloten bij het merk.” In totaal zijn er acht verschillende muurschilderingen.
3
Gumshoe is bedacht door PublicisGroupe en kwam tot stand door de samenwerking van drie verschillende partijen. PublicisGroupe bracht alle partijen bijeen en verzorgt de marketing, Explicit Wear fabriceert de schoen en Gum-tec zorgt voor de technologie om van kauwgom rubber te maken.
...
Lopen op schoenen van kauwgom. Het klinkt gek en vooral wat plakkerig, maar het Amsterdamse Publicis Groupe bewijst met Gumshoe dat het kan. Het marketingbureau wil met de sneakers bewustzijn creëren onder jongeren én een boodschap meegeven, vertelt creatief directeur Mischa Schreuder. Want jaarlijks gooien we kilo’s aan kauwgom op straat en dat moet anders.
8
Gumshoe plaatst in samenwerking met kauwgommerk Sportlife bakjes van gerecycled kauwgom op schoolpleinen waar leerlingen hun stukjes in kunnen gooien. “Daar plaatsen we een muurschildering bij, van bijvoorbeeld Marilyn Monroe die een bel blaast. We hebben ze ook van Audrey Hepburn en van bekende Nederlanders die zich hebben aangesloten bij het merk.” In totaal zijn er acht verschillende muurschilderingen.
3
Gumshoe is bedacht door PublicisGroupe en kwam tot stand door de samenwerking van drie verschillende partijen. PublicisGroupe bracht alle partijen bijeen en verzorgt de marketing, Explicit Wear fabriceert de schoen en Gum-tec zorgt voor de technologie om van kauwgom rubber te maken.
10x
Gumshoe is niet uit op het maken van winst. “De uren die we maken zijn een investering vanuit Publicis Groupe. We willen zo iets terugdoen voor de maatschappij.” Sneakers uit de nieuwe collectie komen in twee varianten en kosten 180 of 220 euro. “Het produceren van een paar Nikes of Adidasjes kost misschien vijf of zevenenhalf euro. Bij onze sneakers komt veel meer kijken en de oplage is kleiner. Daarom kost de productie ongeveer tien keer zoveel als wat Nike kwijt is.” Met de winst wil het bedrijf meer bakjes ophangen waarin kauwgom verzameld wordt.
20
Twintig paar Gumshoes gingen naar China voor een item in een tv-programma. “Daar keken drie miljoen mensen naar. De sneakers waren in no time uitverkocht.” In ons land zijn de schoenen zijn te koop bij Hudson’s Bay en de webshop van het merk.
25 jaar
Kauwgom is bijna niet biologisch afbreekbaar. Een stukje op straat doet er al snel 25 jaar over om af te breken. Ondertussen vervuilt het ons drinkwater en is het slecht voor de dieren die het eten.
80%
De zool van een Gumshoe bestaat voor tachtig procent uit pure kauwgom. “De ambitie was om de zool volledig van gum te maken, maar dat ging niet omdat de zolen dan sneller slijten.” Daarom is de overige twintig procent gemaakt van rubber en slijtvast materiaal van natuurlijke ingrediënten. In de zool is de plattegrond van het Amsterdamse stadscentrum gegraveerd, met de stadskruizen en de tekst: ‘Made with recycled chewing gum’.
100 gram
“Voor het maken van een paar sneakers is ongeveer honderd gram gum nodig, dat zijn omgerekend zo’n honderd kauwgompjes.”
100%
Na de eerste oplage is het merk benaderd door een leverancier die leer maakt van vissenhuiden. “Normaal gesproken wordt de huid van een vis nadat deze gevild is, weggegooid. Wij gaan het leer gebruiken voor de bovenkant van de sneakers. Dan bestaat de schoen voor honderd procent uit gerecycled materiaal. Wil je sustainable zijn, dan moet je dat van A tot Z zijn.”
600 paar
De eerste oplage van Gumshoe bestond uit 600 paar schoenen en was binnen drie dagen uitverkocht. Klanten hadden de keuze uit twee kleuren: roze of zwart met rood. Die laatste twee waren speciaal gekozen omdat ze overeenkomen met de stadskleuren van Amsterdam. “De volgende collectie komt in onder meer knalblauw, -groen en -oranje. Schoenen met een verhaal mogen opvallen.”
1.500.000 kg
In Nederland belandt jaarlijks anderhalf miljoen kilo aan kauwgom op straat. “Daarmee kun je de Arena vullen.” Het is na sigaretten het product dat onze stoepen het meest vervuilt. Gemeenten krijgen asfalt en stenen schoon met speciale hogedruk- of stoommachines. Dat kost jaarlijks miljoenen euro’s.