Het is een markt waar bijna vierhonderd miljard euro in om gaat, maar waar de cosmeticabranche nauwelijks oog voor heeft: zwarte consumenten die verzorgingsproducten zoeken, afgestemd op hun huid- en haartype. Inclusieve merken als Fenty Beauty en Bevel duiken in dit segment en willen de perceptie van etnische cosmetica veranderen. “Dan staat er op de verpakking weer een kale vent in een handdoek die een tijger aait.”


‘Afro-Amerikaanse vrouwen zijn fervente klanten van prestige cosmeticamerken, maar hun grootste uitdaging is het vinden van producten die werken bij hun huidskleur.’ Hiermee opent modevakblad Women’s Wear Daily tien jaar geleden een artikel over het feit dat de schoonheidsindustrie deze groep vrouwen negeert. Ook al geeft deze doelgroep jaarlijks bijna tien miljard dollar aan cosmetica uit, grote merken lijken op dat moment nauwelijks rekening te houden met hun bestaan – laat staan met hun wensen. In televisiereclames en op billboards zien Amerikanen vrouwen met een lichte huid de producten gebruiken. De paar cosmeticamerken die meer dan een handjevol soorten kleuren primer, foundation of concealer aanbieden, zoals Make Up Forever, zijn nauwelijks te krijgen in Amerikaanse drogisterijketens als Walgreens of CVS. Of zoals sommige YouTubers...