Ze noemen het serveillance: de inzet van observatietechnologie om klantenservice te verbeteren. Nog een paar jaartjes wachten, mensen, en in de winkel weten ze precies wat ú moet hebben, dankzij data die de winkel over ú heeft verzameld en geanalyseerd en in die winkel wordt ú dan toegesproken. Maar ho, wacht even. Ik heb nu een stuk of tien verhalen over serveillance gelezen en de helft van die verhalen begint ongeveer zo:
 

Kent u de film Minority Report? Daarin wordt hoofdrolspeler Tom Cruise door reclameborden herkend en toegesproken. Die reclameborden hebben speciale aanbiedingen, speciaal voor hem, want ze kennen hem door en door, vooral zijn consumptiepatronen. En dat wordt straks de realiteit, mensen!


Zo, hebben we dat gehad. (Nou, nog even dit: de film speelt zich af in 2054. En let op: er is nog steeds fysieke retail in 2054!)


Weet u wat ik erg vind? In de trein aangesproken worden door een wildvreemde. Of op straat aangesproken worden door een wildvreemde. Ik vind ’t eng. Laat me alsjeblieft met rust! (Dit geldt overigens niet voor wildvreemden die veel weg hebben van Scarlettt Johansson, maar je zult altijd zien: die spreken me dan weer nooit aan.)


In gesprek met een robot
Nog enger...