Midden-China: steden met vijftien miljoen inwoners, enorm veel bouwkranen, hagelnieuwe luchthaventerminals en niemand die een woord Engels spreekt. Maar vooral: veel opvallende retailontwikkelingen. Merkstrateeg René Repko bezocht deze regio en deelt een aantal opmerkelijke observaties uit Chengdu, een megastad waar de economische groei razendsnel gaat.


Retailinnovaties, waar ook ter wereld, zoeken we op in de plaats die het mentale leiderschap claimt. Meestal is dat de hoofdstad: daar is de meeste vernieuwing en zijn de spannendste concepten. Als je ze zoekt in Londen, dan voegt Birmingham niet zoveel toe. In China bezoekt iedereen Shanghai, want daar gebeurt het allemaal: onbemande winkels, gezichtsherkenning, 24/7 fooddelivery, nieuwe supermarkten van bijvoorbeeld Alibaba... Die paar Amazon Go-winkels in de Verenigde Staten steken er wat mager bij af.


De grote first-tier steden aan de oostkust – zoals Shanghai, Guangzhou en Beijing – bepalen het beeld. Maar het land is zoveel groter. Daarom reisde ik in januari af naar onder andere Chengdu, samen met Froukje de Jong. Ze is sinoloog én...