Je kunt het zo gek niet noemen of je kunt er tegenwoordig een abonnement op nemen. En er komen nog steeds nieuwe aanbieders bij. Maar hoeveel abonnementen kan een consument aan? Zit er nog groei in het model of is de rek eruit? Boldking (scheermesjes) en Bloomon (bloemen) bewandelen inmiddels ook andere wegen.

Een wildgroei aan abonnementsvormen op producten en diensten. Daarvan zou je zeker kunnen spreken, zegt medeoprichter en ceo Bart Troost van bloemenbezorger Bloomon. “Maar bij ons is een abonnement geen doel op zich. Ik geloof heel erg in abonnementsmodellen waar het past bij het product of de dienst. Daar waar het een probleem oplost voor klanten.” Hij gelooft bijvoorbeeld niet in een abonnement op toiletpapier. “Dat neem je gewoon met de rest van je boodschappen mee. Dat lost niet echt een probleem op.”


Medeoprichter en ceo Rochdi Darrazi van scheermerk Boldking beaamt dat. “Als je geen probleem oplost, dan zullen klanten er niet voor openstaan. Mensen zijn niet abonnementsmoe, maar ze moeten de waarde en het gemak ervan inzien.” En ze moeten het abonnement flexibel kunnen instellen....