Na zes jaar komt er een einde aan het tijdperk Tjeerd Jegen bij HEMA. Wat heeft hij zoal bereikt en hoe laat hij het Nederlandse winkelicoon achter? We maken de balans op.
 

Tjeerd Jegen kreeg nogal een opdracht voor de kiezen toen hij in april 2015 ja zei tegen de rol van ceo bij HEMA. Om te beginnen betekende het de eerste warenhuisklus voor de man die jarenlang supermarkten in binnen- en buitenland had aangestuurd. En dan stond HEMA er ook nog verre van rooskleurig voor: het jaar voor zijn komst werden rode cijfers geschreven en de omzet vertoonde een dalende trend. Last but not least moest hij ook nog eens zijn illustere voorganger Ronald van Zetten, bijgenaamd Mister HEMA, na twaalf dienstjaren doen vergeten.
 

Vanaf zijn aanstelling zet hij zich duidelijk af tegen het beleid van zijn voorganger, overigens zonder zijn naam ooit te noemen. Een greep uit de uitspraken en besluiten van Jegen in zijn eerste paar maanden: er is jarenlang verkeerd ingekocht; er is onvoldoende geanticipeerd op de online kansen; de winkelindeling is een ratjetoe; HEMA is te veel een supermarkt geworden; de achtervolging op Zara wordt...