Schoenen, kleding, tassen en cosmetica: van bijna alle producten is anno 2021 wel een duurzame variant verkrijgbaar. Maar wist je dat tuin- en kamerplanten ook niet altijd even ‘groen’ zijn als ze eruitzien? Als het aan Sprinklr-oprichter Suzanne van Straaten ligt, weet straks iedereen dat.
Het is er gezellig druk, je hebt allerlei winkels binnen handbereik en je kunt de auto vaker laten staan dan op het platteland. Maar ‘de grote stad’ staat niet per se bekend om zijn overdaad aan natuur. Dat kan anders, besloot Suzanne van Straaten - zelf woonachtig in Amsterdam – pakweg vijf jaar geleden. “Wat mij betreft kan de stad wel wat groener worden. Niet alleen op het gebied van planten en bomen, maar ook qua duurzaamheid en biodiversiteit in het algemeen.”
Een betere wereld begint bij jezelf, dus keek Van Straaten eerst naar het groen in haar directe omgeving: haar eigen tuin- en kamerplanten. “Rond die tijd las ik een rapport van Greenpeace over planten en pesticiden. Toen kwam ik erachter dat de meeste planten die je koopt niet bepaald duurzaam gekweekt...
Schoenen, kleding, tassen en cosmetica: van bijna alle producten is anno 2021 wel een duurzame variant verkrijgbaar. Maar wist je dat tuin- en kamerplanten ook niet altijd even ‘groen’ zijn als ze eruitzien? Als het aan Sprinklr-oprichter Suzanne van Straaten ligt, weet straks iedereen dat.
Het is er gezellig druk, je hebt allerlei winkels binnen handbereik en je kunt de auto vaker laten staan dan op het platteland. Maar ‘de grote stad’ staat niet per se bekend om zijn overdaad aan natuur. Dat kan anders, besloot Suzanne van Straaten - zelf woonachtig in Amsterdam – pakweg vijf jaar geleden. “Wat mij betreft kan de stad wel wat groener worden. Niet alleen op het gebied van planten en bomen, maar ook qua duurzaamheid en biodiversiteit in het algemeen.”
Een betere wereld begint bij jezelf, dus keek Van Straaten eerst naar het groen in haar directe omgeving: haar eigen tuin- en kamerplanten. “Rond die tijd las ik een rapport van Greenpeace over planten en pesticiden. Toen kwam ik erachter dat de meeste planten die je koopt niet bepaald duurzaam gekweekt zijn.”
Planten vol pesticiden neerzetten en daarmee schade toebrengen aan de biodiversiteit in de stad: daar wordt niemand beter van, dacht Van Straaten. Tegelijkertijd merkte de marketeer op dat er destijds, in 2016, nog maar weinig webshops waren die planten verkochten. Vanuit haar missie om biologische kweek toegankelijker te maken en mensen te helpen met het ‘vergroenen’ van hun huis en tuin, richtte ze Sprinklr op.
Groene pakketten
Maar hoe kun je als webshop opboksen tegen een tuincentrum als Intratuin - waar consumenten niet alleen voor de planten, maar ook voor de ervaring heen gaan? “Zelf vond ik het altijd best ingewikkeld om in een tuincentrum rond te lopen zonder al te veel kennis van planten. Waar moet je dan beginnen?”, aldus Van Straaten. “Daarom proberen wij mensen heel erg te helpen in hun keuze.” Bijvoorbeeld door pakketten samen te stellen (zo is er het Fris Groen-, Zonnig Trio- of Mega Schaduw-pakket) en klanten bij hun eerste bestelling een korte e-mailcursus over de verzorging van hun plant cadeau te doen.
Daarnaast is met name de verzending belangrijk, vertelt de Amsterdamse. “Voor ons geldt dat we in alle aspecten van ons bedrijf bezig zijn met duurzaamheid, dus ook de verzending.” Daarom stimuleert Sprinklr consumenten om zoveel mogelijk planten in één keer te kopen. Dat scheelt weer een rondje met de bestelbus. “En we werken alleen met bezorgdiensten die de planten rechtop kunnen vervoeren, zodat ze heelhuids aankomen.”
Thuiskantoor
Tegelijk met de lancering van haar webshop in 2016 startte Van Straaten een crowdfundingcampagne in samenwerking met ASN Bank, die Spinklr zijn eerste tweehonderd klanten opleverde. Een vliegende start, maar daarna begon het echte werk pas: sinds de eerste coronamaatregelen bijna een jaar geleden afgekondigd werden, is het een stuk drukker bij Sprinklr.
“Vanaf dat moment ging iedereen investeren in zijn thuisomgeving”, blikt Van Straaten terug. “Uit onderzoek blijkt dat planten je concentratie, productiviteit en creativiteit verhogen, wat goed van pas komt als je thuiswerkt.” Daar speelde Sprinklr slim op in door het ‘Thuiskantoor-pakket’ te introduceren, waarvan de verkoopcijfers sinds de jaarwisseling nog eens verdrievoudigd zijn.
"Vanaf maart was het alle hens aan dek"
Sprinklr zelf groeide sinds de tweede lockdown in december met honderd procent, vertelt de oprichter. “Ergens voelt het natuurlijk wel wrang, omdat zoveel andere ondernemers in een heel andere positie zitten. Maar bij ons was het vanaf maart alle hens aan dek.”
Missie geslaagd
In 2016 was Sprinklr nog redelijk uniek in zijn soort, maar tegenwoordig zijn er wel meer webshops die planten(pakketten) verkopen en de consument helpen met de verzorging van zijn groene vriend. Volgens Van Straaten zit het onderscheidend vermogen van Sprinklr ‘honderd procent’ in het duurzaamheidsaspect. “Bij de meeste plantenwebshops wordt helemaal niet ingezet op biologische kweek”, licht ze toe. Voor kamerplanten is het volgens de oprichter nog wat lastiger om biologische kwekers te vinden, maar het tuinplantenaanbod van Sprinklr is volledig biologisch. “Wij zijn gestart vanuit een missie en willen dat verhaal juist heel graag vertellen.”
"We willen biologische kweek de norm maken"
Hoewel nog lang niet alle consumenten stilstaan bij de negatieve effecten van pesticiden op de natuur, wordt het bewustzijn volgens Van Straaten wel steeds groter. “Er komen steeds vaker alarmerende berichten over het verlies van biodiversiteit, dat heel erg verband houdt met dergelijk gif. Mensen komen steeds vaker in aanraking met dit thema en dat zien wij terug in het aantal nieuwe klanten.” Bang dat al die nieuwe klanten zodra het kan weer terugkeren naar het tuincentrum, is de ondernemer niet. “Een deel van hen misschien wel. Maar onze reviews zijn goed; mensen hebben ook bij ons een goede ervaring. En ons duurzame assortiment is niet overal te vinden.”
Met het voorjaar, het hoogseizoen voor plantenwinkels, in aantocht ligt de prioriteit voor Sprinklr met name bij opschalen. En daarna? “Ons doel is niet om de grootste van Europa te worden, of zoiets, maar om biologische kweek de norm te maken. Dan is onze missie geslaagd.”