Warenhuis TK Maxx viert zijn 10-jarig bestaan in Nederland en opent eind februari een vestiging in Rotterdam Alexandrium Megastores en begin maart een filiaal in Amsterdam Oostpoort. Daarmee komt het totaal aantal winkels in ons land op 19. En dat terwijl een eerdere poging om hier voet aan de grond te krijgen, juist mislukte.
Het zoeken en vinden van schatten, daar draait het om bij TK Maxx. Shoppers speuren er naar designeritems, topmerken en nieuwe labels, die met kortingen tot 60 procent ten opzichte van de adviesprijs worden aangeboden. Doordat de winkels meerdere keren per week nieuwe leveringen ontvangen, wisselt het assortiment voortdurend. Dit is mogelijk omdat inkopers wereldwijd restpartijen, overproducties en exclusieve deals direct bij fabrikanten inkopen.
TK Maxx noemt zich een ‘off-price retailer.’ Dat concept is niet te verwarren met een outlet, die meestal een lijn artikelen van 1 fabrikant verkoopt, of enkel artikelen van een vorig seizoen. “Wij zijn daarin anders, wij bieden merken van duizenden fabrikanten over de hele wereld aan die nu bij onze klanten op de radar staan”, legde een...
Warenhuis TK Maxx viert zijn 10-jarig bestaan in Nederland en opent eind februari een vestiging in Rotterdam Alexandrium Megastores en begin maart een filiaal in Amsterdam Oostpoort. Daarmee komt het totaal aantal winkels in ons land op 19. En dat terwijl een eerdere poging om hier voet aan de grond te krijgen, juist mislukte.
Het zoeken en vinden van schatten, daar draait het om bij TK Maxx. Shoppers speuren er naar designeritems, topmerken en nieuwe labels, die met kortingen tot 60 procent ten opzichte van de adviesprijs worden aangeboden. Doordat de winkels meerdere keren per week nieuwe leveringen ontvangen, wisselt het assortiment voortdurend. Dit is mogelijk omdat inkopers wereldwijd restpartijen, overproducties en exclusieve deals direct bij fabrikanten inkopen.
TK Maxx noemt zich een ‘off-price retailer.’ Dat concept is niet te verwarren met een outlet, die meestal een lijn artikelen van 1 fabrikant verkoopt, of enkel artikelen van een vorig seizoen. “Wij zijn daarin anders, wij bieden merken van duizenden fabrikanten over de hele wereld aan die nu bij onze klanten op de radar staan”, legde een woordvoerder van de retailer enkele jaren geleden uit aan RetailTrends.
Europese variant
TK Maxx is onderdeel van het Amerikaanse The TJX Companies, een van de grootste retailers ter wereld. The TJX Companies werd opgericht in 1976 en heeft verschillende winkelketens, waaronder TJ Maxx, Marshalls, HomeGoods, Homesense en Sierra. In totaal heeft het moederbedrijf ruim 3.800 winkels in 9 landen en is het de grootste off-price retailer ter wereld.
TK Maxx is in feite de Europese variant van TJ Maxx, dat in de Verenigde Staten actief is met meer dan 1.300 winkels. De naam werd destijds aangepast om verwarring te voorkomen met de Britse retailketen T.J. Hughes. De warenhuisketen heeft in Europa momenteel 653 winkels. Naast Nederland zijn die te vinden in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Polen en Oostenrijk. Daarnaast heeft TK Maxx meer dan 80 winkels in Australië.
Jubileum
TK Maxx viert nu zijn 10-jarig jubileum in Nederland, maar was eerder ook al in ons land actief. Dat maakte in 1998 voor het eerst kennis met TK Max, destijds nog met één letter ‘x’ om juridische conflicten met het modemerk Mexx te vermijden. De keten opende filialen in Rotterdam, Alkmaar en Hilversum, maar trok zich na 3 jaar terug vanwege aanhoudende verliezen.
De eerste lancering in Nederland was toen de eerste stap van het concern in Europa. “In die periode waren we niet zo goed voorbereid op die uitbreiding als we nu zijn”, zei een woordvoerder tegen RetailTrends ten tijde van de comeback. “Door de jaren heen hebben we substantieel geïnvesteerd in onze mensen, organisatie en het begrijpen van onze consumenten, om een sterke en flexibele Europese business te bouwen.” Zo begon het bedrijf veel ‘Europeser’ in te kopen en paste het zijn assortiment aan de lokale markten aan.
Succes in Duitsland
Dat de formule het in 2015 nog eens wilde proberen in Nederland, was met name gemotiveerd door het succes in Duitsland, waar de keten rond die tijd zo’n 80 winkels had. De terugkeer van de ‘grote merken voor kleine prijzen’ formule pakte goed uit. Kort na de lancering in Eindhoven vestigde de retailer zich opnieuw in Rotterdam.
TK Maxx wilde eerst van beide winkels een succes maken voordat verdere uitbreiding aan de orde was. Dat lukte, want in een tijdsbestek van 1 jaar volgden filialen in Groningen, Heerlen en Den Haag. Zo was TK Maxx in het eerste jaar van zijn terugkeer al groter dan het ooit in Nederland was geweest.
Groeiplannen
Door zijn weinig voorkomende formule zag de retailer ruimte voor 20 tot 25 vestigingen in ons land. “TK Maxx is een van de weinige fysieke off-price retailers op gebied van kleding en home-artikelen van een significante grootte in Europa. We hebben meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van retail in 5 Europese landen. Nederland is ons zesde land en we zijn sinds onze tweede lancering goed voorbereid op de dynamische Nederlandse markt”, aldus de woordvoerder destijds tegen RetailTrends.
In 2017 opende TK Maxx 2 nieuwe filialen in Amsterdam en de tweede vestiging in Rotterdam. In de jaren daarna volgden Almere, Zoetermeer, Nijmegen, Arnhem, Apeldoorn, Enschede, het Damrak in Amsterdam, Utrecht en Den Bosch. “Nederlanders zijn slimme shoppers met een scherp oog voor kwaliteit, maar ze houden ook van koopjes. Juist die combinatie, grote merken voor een lage prijs, maakt ons succesvol in Nederland”, meldde de woordvoerder 2 jaar na de comeback aan RetailTrends.
Met 2 nieuwe winkelopeningen in het vooruitzicht, blijken die woorden nog steeds actueel.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 47.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;