Vitaminstore krijgt een nieuwe eigenaar: Nobel Capital Partners neemt de webshop en 32 winkels over. Wat betekent dit voor de koers van de verkoper van voedingssupplementen en natuurcosmetica? We vroegen het medeoprichter en commercieel directeur Alain Vermeulen.

Vitaminstore krijgt een nieuwe eigenaar: investeerder Nobel Capital Partners neemt de webshop en 32 winkels over. Wat betekent dit voor de koers van de verkoper van voedingssupplementen en natuurcosmetica? We vroegen het medeoprichter en commercieel directeur Alain Vermeulen. "We willen een internationaal gezondheidsplatform worden."


Vitaminstore werd in 1995 opgericht door Vermeulen en zijn compagnon Koert Otten, destijds als importeur van een sportvoedingsmerk uit Amerika. Ondertussen zagen de ondernemers dat de vraag naar vitamines steeds groter werd. Reden om hun eerste vitaminewinkel te openen in Amsterdam-West. 


Het ‘kleine winkeltje’ is inmiddels uitgegroeid tot een keten met 32 filialen en een goedlopende webshop. Woensdag werd bekend dat het bedrijf verdergaat onder de vleugels van investeringsmaatschappij Nobel Capital Partners. Financiële details rondom de verkoop zijn niet bekendgemaakt.


Waren jullie al lang op zoek naar een koper?
“Ja, zo’n proces duurt wel even. Een jaar of twee geleden wilden we een volgende groeispurt maken en begonnen we om ons heen te kijken. We wilden een investeerder die goed aansloot op onze omnichannelstrategie en die ons daarin verder kon helpen.”


Waarom is het uiteindelijk Nobel Capital geworden?
“Nobel Capital heeft ervaring met retail en een eigen netwerk binnen deze branche. Daar waren we naar op zoek. Andersom waren zij op zoek naar een partij met een succesvolle, volwassen omnichannel-operatie. Daarin hadden we elkaar snel gevonden.”


Verandert de verkoop iets aan jullie rol binnen het bedrijf?
“Nee, Koert en ik vormen samen nog steeds de directie en dat blijft zo. Daarbij zit ik vooral boven op het omnichannel-gedeelte, ICT en productontwikkeling. Mijn collega gaat meer over de algemene bedrijfsvoering; HR, operations et cetera.”


Verandert er onder de nieuwe eigenaar iets aan jullie strategie?
“We verwachten dat we meer digitaal bezig zullen zijn en de online kant verder zullen ontwikkelen. Daarbij moet je denken aan het gebruik van consumenten- en financiële data; we gaan het bedrijf waarschijnlijk meer data-driven aansturen. Zo kunnen we meer doen op het gebied van personalisatie en gerichte marketing, en daarmee meer van waarde zijn voor de klant.”


“We willen uiteindelijk ook gepersonaliseerd online advies geven. We hebben nu al de ‘online-check’ op onze website maar willen ook adviesgesprekken opzetten: een health-check waarbij je wordt geholpen door professionals. Zo gaan we meer de diepte in op het gebied van gezond leven. Daar is behoefte aan, merken we.”


Naast de webshop hebben jullie 32 winkels. Welk verkoopkanaal is op dit moment het belangrijkste?
“Qua omzet overstijgt het percentage uit de webwinkel sinds vorig jaar dat van alle winkels bij elkaar. Maar de verhouding is ongeveer fifty-fifty. We willen in de toekomst ons netwerk van winkels behouden en optimaliseren. Dat betekent dat we misschien winkels sluiten op plekken waar minder traffic is, maar ook winkels zullen openen op nieuwe, relevante plekken. Groningen en Maastricht zijn bijvoorbeeld grote steden met een belangrijke regiofunctie waar we nog niet zitten. Maar een openingsdatum kan ik nog niet noemen; we nemen de tijd om onze mogelijkheden te onderzoeken.”


Jullie gaven in 2018 al aan graag de grens over te willen. Hoe staat het er nu voor met die internationale ambities?
“Online verkopen we al veel in België, dus de volgende stap is om te onderzoeken of we daar ook winkels kunnen openen. Voor de rest van Europa zouden we eerder kijken naar marktplaatsen. In Duitsland kunnen we ons merk bijvoorbeeld via Amazon aanbieden, dat is de meest waarschijnlijke route.”


Hebben jullie veel last van de coronacrisis of juist profijt van de toegenomen focus op gezondheid?
“Vooral dat laatste. Sinds maart vorig jaar zien we online een sterke groei. Mensen kopen door de crisis veel meer gezondheidsproducten, wat voor ons natuurlijk een gunstige ontwikkeling is. We zien ook veel nieuwe klanten, die meer willen weten over voedingssupplementen. In de fysieke winkels bleef de omzet in het begin van de crisis redelijk op peil, maar in de lockdown van april en nu sinds december zien we wel een lichte daling – ook al zijn we een essentiële winkel. Gelukkig is er ook de onlinegroei, die voor ons bewijst dat omnichannel retail echt de toekomst heeft.”


Wat is jullie grootste ambitie met Vitaminstore? Is er een stip aan de horizon?
“Die is er, al is het wel een stip die wat verder weg staat. Uiteindelijk willen we dat Vitaminstore een internationaal gezondheidsplatform wordt. We willen een online healthspecialist worden en consumenten coachen en begeleiden bij een gezonde leefstijl. Daarin zien we bijvoorbeeld ook samenwerkingen met fitnesscentra voor ons. Dat is onze grootste ambitie, maar het maakt niet uit of dat binnen drie, vijf of tien jaar gebeurt.”
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!