Fietsuniek.nl nieuw leven inblazen: dat is de missie van Peter-Paul Kester, de nieuwe eigenaar van de fietsenwebshop die in 2019 op de fles ging. In gesprek met RetailTrends vertelt hij over zijn plannen. "Ik ga niet roepen dat wij de Coolblue van de fietsenhandel willen worden."
U komt zelf niet uit de retail, klopt dat?
“Dat klopt, ik heb een uitzendonderneming en mijn klanten leveren direct of indirect aan de retail. Die affiniteit was er dus al wel. Maar eigenlijk heb ik Fietsuniek een beetje in een opwelling gekocht. Toen de Fietsgroep (het moederbedrijf van Fietsuniek, red.) in 2019 in de financiële problemen kwam, kreeg ik dat te horen via een leverancier van fietsen waar wij mee samenwerkten. Toen heb ik - noem het met bravoure - de curator opgezocht en de mogelijkheden bekeken voor een doorstart. Ik deed een bod en ineens had ik een webshop.”
“Samen met de originele bouwer van de webshop ging ik er een beetje mee spelen, maar niet echt op professioneel niveau. Totdat het coronavirus uitbrak – dat stond bij mij ook niet in het draaiboek (lacht). Dat...
Fietsuniek.nl nieuw leven inblazen: dat is de missie van Peter-Paul Kester, de nieuwe eigenaar van de fietsenwebshop die in 2019 op de fles ging. In gesprek met RetailTrends vertelt hij over zijn plannen. "Ik ga niet roepen dat wij de Coolblue van de fietsenhandel willen worden."
U komt zelf niet uit de retail, klopt dat?
“Dat klopt, ik heb een uitzendonderneming en mijn klanten leveren direct of indirect aan de retail. Die affiniteit was er dus al wel. Maar eigenlijk heb ik Fietsuniek een beetje in een opwelling gekocht. Toen de Fietsgroep (het moederbedrijf van Fietsuniek, red.) in 2019 in de financiële problemen kwam, kreeg ik dat te horen via een leverancier van fietsen waar wij mee samenwerkten. Toen heb ik - noem het met bravoure - de curator opgezocht en de mogelijkheden bekeken voor een doorstart. Ik deed een bod en ineens had ik een webshop.”
“Samen met de originele bouwer van de webshop ging ik er een beetje mee spelen, maar niet echt op professioneel niveau. Totdat het coronavirus uitbrak – dat stond bij mij ook niet in het draaiboek (lacht). Dat was natuurlijk niet de leukste tijd, ook niet voor het uitzendbedrijf. Rond diezelfde tijd benaderde diezelfde websitebouwer me en zei: je hebt Fietsuniek.nl nog liggen. Er was veel traffic op de website, dus het zou zonde zijn om daar niets mee te doen. Vanaf dat moment ben ik er serieus mee aan de slag gegaan.”
Wat ging er volgens u mis bij Fietsuniek.nl voorafgaand aan het faillissement?
“Ik heb de vorige eigenaar slechts één keer gesproken en heb het hele traject voorafgaand aan dat moment niet meegemaakt, dus het is niet mijn plaats om daar iets over te zeggen. Ik weet alleen dat ze in liquiditeitsproblemen kwamen en veel tegenwind hadden. Het was waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden.”
Fietsuniek.nl had voorheen één fysieke winkel, in Hillegom. Die heeft u bewust niet overgenomen?
“Dat klopt, we hebben alleen het digitale gedeelte overgenomen: de webshop, de socialmediakanalen. We hebben het afgelopen jaar wel testen gedraaid met pop-upstores, maar in een winkel kun je nooit het hele assortiment aanbieden. Terwijl je online alle keuze hebt.”
Is er geen grote behoefte vanuit de consument om een proefrit te maken bij de aanschaf van een nieuwe fiets?
“We hebben zelf onderzoek laten doen, waaruit blijkt dat de zogenoemde jongprofessionals in de leeftijdscategorie van 25 tot 50 jaar het meest geneigd zijn om grote aankopen online te doen. Zij vertrouwen vaak op de beschrijving, meer dan de senioren bijvoorbeeld. Daarom mikken wij op die doelgroep.”
“Uit dat onderzoek bleek ook dat zorgen over de service het grootste struikelblok zijn bij het online aanschaffen van een fiets. Wij lossen dat op door samen te werken met Fietsned, onderdeel van de Pon Groep. Zo koppelen we de online fietsverkoop aan de traditionele fietsenmaker. Daardoor hadden we direct landelijke dekking en kunnen we overal onderhoudsbeurten doen, op elk moment. Onze monteurs komen gewoon aan huis. Of op je vakantieadres.”
De fietsenmarkt is door corona booming en daar profiteert ook de concurrent van. Waarin onderscheidt Fietsuniek zich met name?
“Voor zover ik weet zijn wij de enige die alle typen fietsservice landelijk kan verzorgen. Op Stella na, maar dat bedrijf werkt alleen met zijn eigen merk. Wij zijn een soort intermediair die alle gevoerde merken door het hele land kan ‘servicen’. Onze doelgroep is eraan gewend alles on demand te kunnen krijgen, denk maar aan Netflix of Spotify. Daarin willen wij ze ook voorzien.”
Welke veranderingen heeft u nog meer doorgevoerd bij Fietsuniek.nl?
“Naast de werkwijze hebben we het merk ook een nieuwe look and feel gegeven. En we werken aan de uitrol van een leaseconcept, in eerste instantie voor bedrijven. Voor hen kunnen we een fietsplan op maat maken, waarbij elke werknemer via een QR-code zijn eigen fiets kan uitzoeken op onze webshop. Dat scheelt een hoop gedoe rondom de administratie. En we zijn aan het pionieren met grootwinkelbedrijven om als incentive voor hun klant acties te organiseren, met voordeel voor de consument of op margedeling met de winkelier. Die acties zijn eenvoudig te ontwikkelen via ons platform en ook via een aankoopcode te verstrekken aan klanten."
“Voor dit jaar is het vooral ons doel om te laten weten dat we bestaan en wat voor moois we inmiddels hebben opgebouwd. Dat moet groeien. Daarom hebben we onder meer een samenwerking lopen met de website GeenStijl.nl. Hun bezoekersprofiel komt qua leeftijd overeen met onze doelgroep en met hun roddel en achterklap trekken zij enorm veel traffic – zeker nu, rondom de verkiezingen.”
Werpt de nieuwe strategie tot nu toe zijn vruchten af?
“Jazeker, we groeien goed. Zeker sinds de samenwerking met GeenStijl trekt onze website enorm veel bezoekers. Met het goede weer een paar weken geleden hadden we een piek, maar zelfs nu – met de regen – worden er steeds meer fietsen verkocht.”
De oprichter en vorige eigenaar van Fietsuniek.nl wilde graag ‘de Coolblue van de fietsenhandel’ worden. Is dat ook uw ambitie?
“Nee, dat ga ik niet roepen. Ten eerste omdat Coolblue een totaal ander soort ondernemer is dan wij. En qua volume zijn we natuurlijk ook niet te vergelijken: als wij een klein frietkraampje op de hoek bij het station zijn, zijn zij McDonald’s (lacht). Dat is niet realistisch. Onze ambitie is wél om tussen nu en een aantal jaar een landelijk geaccepteerd en gewaardeerd merk te worden.”