Deze donderdag was het dan zover. Westfield Mall of the Netherlands, met een oppervlakte van 117 duizend vierkante meter het grootste overdekte winkelcentrum van het land, opende de deuren. RetailTrends nam een kijkje in Leidschendam en sprak met projectdirecteur Teun Koek.


Geen concert van een wereldster als Ariana Grande, Rita Ora of John Legend. Wel vier mannen in pak die voor de hoofdingang een glas champagne heffen. De opening van Westfield Mall of the Netherlands zag er wat anders uit dan eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield oorspronkelijk voor ogen had. Zo'n concert komt later in het jaar alsnog, zegt Koek. "Als het weer mag. Dan doen we de opening nog eens dunnetjes over."


Nee, het was donderdag geen droomopening. Maar er kan tenminste weer gewinkeld worden. En de winkeliers kunnen de omzet inmiddels goed gebruiken. Anders dan in oktober, toen Mall of the Netherlands eigenlijk zou worden geopend, is daarom besloten nu toch écht te beginnen.


De trots overheerst bij Koek. "We hebben er als team vele jaren aan gewerkt, ikzelf twaalf jaar. De laatste jaren waren we met een team...