Deze donderdag was het dan zover. Westfield Mall of the Netherlands, het grootste overdekte winkelcentrum van het land, opende de deuren. RetailTrends nam een kijkje en sprak met projectdirecteur Teun Koek.

Deze donderdag was het dan zover. Westfield Mall of the Netherlands, met een oppervlakte van 117 duizend vierkante meter het grootste overdekte winkelcentrum van het land, opende de deuren. RetailTrends nam een kijkje in Leidschendam en sprak met projectdirecteur Teun Koek.


Geen concert van een wereldster als Ariana Grande, Rita Ora of John Legend. Wel vier mannen in pak die voor de hoofdingang een glas champagne heffen. De opening van Westfield Mall of the Netherlands zag er wat anders uit dan eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield oorspronkelijk voor ogen had. Zo'n concert komt later in het jaar alsnog, zegt Koek. "Als het weer mag. Dan doen we de opening nog eens dunnetjes over."


Nee, het was donderdag geen droomopening. Maar er kan tenminste weer gewinkeld worden. En de winkeliers kunnen de omzet inmiddels goed gebruiken. Anders dan in oktober, toen Mall of the Netherlands eigenlijk zou worden geopend, is daarom besloten nu toch écht te beginnen.


De trots overheerst bij Koek. "We hebben er als team vele jaren aan gewerkt, ikzelf twaalf jaar. De laatste jaren waren we met een team van zo'n vijftig man. Voor ons was het niet gewoon werk, het is je hobby, je passie." Tot het laatste moment is er hard doorgewerkt. "En als je dan dit resultaat ziet...Het is niet de leukste tijd, maar ondanks dat ik ze nu niet goed zie door die mondkapjes, zijn er veel blije gezichten."


Tijdens de coronacrisis is er, op Hutspot na (dat failliet ging, maar binnenkort dankzij een doorstart alsnog komt), geen enkele retailer afgehaakt. "Natuurlijk, retailers hebben het lastig. Maar die zien ook wel in dat er ook een wereld na corona is. Dat wij voor 92 procent verhuurd zijn in coronatijd is natuurlijk een soort wonder, maar dat komt omdat men inziet dat dit de toekomst van retail is. Het gaat om beleving en service en dat bieden wij hier op het allerhoogste niveau."


Verscheidenheid aan winkels
Koek wijst op de verscheidenheid aan winkels in Mall of the Netherlands. Veel nationale en internationale merken, maar ook regionale en lokale. Ook de, zoals Koek het noemt, hippe en innovatieve merken zijn naar Leidschendam gekomen. Al was daar wel wat overtuigingskracht voor nodig. "Die zitten liever in de 9 Straatjes in Amsterdam of aan de Meent in Rotterdam."


Maar bij elkaar, in een alternatievere setting, zagen ze wel zitten. Dat werd The Gallery, met onder meer MSCH Copenhagen, Skins Cosmetics, Ace & Tate en 10 Days.

Maar ook de boekhandels Paagman en ABC hebben daar een plekje gekregen. Hetzelfde geldt voor Blue School, een winkel die gerund wordt door retailstudenten.


In de transitiezone tussen The Gallery en het plein met de grote merken, zitten merken in het iets hogere segment. Zoals Scotch & Soda en Hugo Boss. Ook automerk Polestar heeft daar een showroom. "Dit is de manier waarop auto's verkocht gaan worden. Het is voor ons een eer dat zo'n fantastisch merk ons kiest."


Hoewel er ook zeker succesvolle multibrandstores zijn, ziet Koek vooral veel in monobrandstores. Hij is dan ook zeer opgetogen dat Just Brands ervoor heeft gekozen om voor PME en Cast Iron afzonderlijke winkels te openen in de Mall of the Netherlands. "Dat is iets waar wij heilig in geloven."


En natuurlijk is er veel horeca. Zo zijn in het Eet Theater diverse kiosken en tien restaurants te vinden. Voor de dagelijkse boodschappen kunnen bezoekers terecht op versmarkt Fresh! Ook is er een bioscoop met elf zalen en kan er worden gegamed in de arcadehal, maar nu door de coronaregels uiteraard niet. Ook komt er een Instagram-museum, Youseum. "De toevoeging van leisure is cruciaal. Eigenlijk zijn we geen winkelcentrum, we noemen ons een lifestyle destination."



Met gemak veertien miljoen bezoekers
Mall of the Netherlands mikt op twaalf tot veertien miljoen bezoekers per jaar. Koek is ervan overtuigd dat dit aantal makkelijk gehaald gaat worden als de situatie is genormaliseerd. "Het oude Leidsenhage trok in haar goede jaren al negen á tien miljoen bezoekers. In het buitenland zien we dat een centrum als dit, zoals Mall of Scandinavia bij Stockholm - dat vanaf de grond is opgebouwd - na twee jaar al op vijftien miljoen zat. "Dus dat zou geen probleem moeten zijn."

En wanneer komt er alsnog een groot feest? "We leven in een onzekere wereld. We moeten afwachten hoe het virus zich blijft ontwikkelen. Wellicht voor de zomer, wellicht na de zomer. We gaan nu eerst genieten. We letten goed op de veiligheid en zorgen dat de ondernemers ondanks de beperkende maatregelen toch goede omzetten kunnen draaien. Dat is waar we nu mee bezig zijn. En dan zien we wel wanneer het moment daar is voor een feestje."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!