Het Nederlandse damesmodemerk by-bar had al een winkel in Maastricht en daar komt nu een tweede winkel in het Belgische Gent bij. Weliswaar als franchiseformule, maar toch een mooie uitbreiding voor het kledinglabel. RetailTrends sprak met oprichtster Barbara Brenninkmeijer over de verdere plannen van het merk.
By-bar bestaat sinds 2008 en is ooit gestart als sieradenmerk. Later kwamen daar dames- en kinderkleding en tassen bij. Het merk ligt in de mooiere boetieks in de schappen bij diverse wholesalers verspreid over Nederland, België en Duitsland, heeft een eigen webshop en een brandstore in Maastricht. Het hoofdkantoor van het label zelf is gevestigd in Breda.
Brenninkmeijer is een bekende naam in de retail. U bent geen familie van de Brenninkmeijers achter het modeconcern C&A?
“Nee, die vraag krijg ik wel vaker. Onze familie heeft wel veel in de mode gezeten, maar heeft geen directe relatie met de familie achter C&A.”
Hoe gaat het met by-bar, in deze gekke tijd?
“Uiteindelijk heeft de coronacrisis by-bar veel goeds...
Het Nederlandse damesmodemerk by-bar had al een winkel in Maastricht en daar komt nu een tweede winkel in het Belgische Gent bij. Weliswaar als franchiseformule, maar toch een mooie uitbreiding voor het kledinglabel. RetailTrends sprak met oprichtster Barbara Brenninkmeijer over de verdere plannen van het merk.
By-bar bestaat sinds 2008 en is ooit gestart als sieradenmerk. Later kwamen daar dames- en kinderkleding en tassen bij. Het merk ligt in de mooiere boetieks in de schappen bij diverse wholesalers verspreid over Nederland, België en Duitsland, heeft een eigen webshop en een brandstore in Maastricht. Het hoofdkantoor van het label zelf is gevestigd in Breda.
Brenninkmeijer is een bekende naam in de retail. U bent geen familie van de Brenninkmeijers achter het modeconcern C&A?
“Nee, die vraag krijg ik wel vaker. Onze familie heeft wel veel in de mode gezeten, maar heeft geen directe relatie met de familie achter C&A.”
Hoe gaat het met by-bar, in deze gekke tijd?
“Uiteindelijk heeft de coronacrisis by-bar veel goeds gebracht. We hebben bij de start van de crisis een noodplan gemaakt, waarbij we een deel van de collectie hebben geschrapt – van 390 naar 190 items - en bijvoorbeeld de jaarlijks terugkomende pop-upwinkels uit de agenda hebben gehaald. We kwamen namelijk tot de conclusie dat we jaarlijks extra kleding inkochten om die vervolgens in de uitverkoop te doen in die tijdelijke winkels. Dat is totaal niet duurzaam. Al die beslissingen durfden we eerder niet te nemen.”
“Hierdoor hielden we een focus over op wat echt goed is en ging het beter dan we vooraf ingecalculeerd hadden. Al die beslissingen resulteerden in een goed najaar. Toen de winkels in december verplicht dicht moesten, kon je fysiek zien bij alle multibrandstores wat er nog in de winkel hing. Daar zat by-bar niet veel meer tussen. We hebben gemerkt dat we echt wel een belangrijk label zijn. Dat durfde ik eerder niet te denken en dat geeft wel vertrouwen.”
Zoveel vertrouwen dat er wel een nieuwe winkel in Gent bij kon?
“In België hebben we een agent die al vier jaar by-bar verkoopt. Het merk is echt hot, al is dat niet een term die bij ons label past (lacht). Het is goed aan. Hij heeft onder de vlag van by-bar in Gent een winkel geopend. De winkel wordt momenteel niet overstroomd met klanten, want ook daar is het lastig door de coronacrisis, maar het merk slaat over het algemeen goed aan in België.”
Zou u uiteindelijk zelf meer winkels van by-bar willen openen?
“Het zou leuk zijn om in Breda een winkel te openen, omdat ons kantoor daar ook zit. Maar het is niet de ambitie op het moment om veel eigen winkels te openen, of er moet zich echt iets moois voordoen. De focus blijft wholesale en online. Natuurlijk denk je wel eens van: we zijn een gezond bedrijf, dan wil je ook verder naar Scandinavië en Duitsland, maar dat zouden we dan ook via wholesale doen.”
Hoe is de omzetverdeling tussen wholesale, eigen winkels en de webshop momenteel?
“Wholesale is het grootst. Die tak is verantwoordelijk voor zeventig procent van de totale omzet.”
Barbara Brenninkmeijer
Hoe gaat het verder financieel met by-bar?
“Mijn partner en ik zijn zelf volledig eigenaar, er zit geen euro vreemd vermogen in het bedrijf. Daardoor ben je flexibel in je doen en laten. Je bent zelf in de lead. Vanaf jaar één zijn we organisch doorgegroeid en 2020 was het eerste jaar dat de groei leek te stagneren. Toch hebben we nog nooit rode cijfers geschreven en het ziet ernaar uit dat we dit jaar de stijgende lijn voortzetten. We gaan gezond de toekomst in.”
Hoe onderscheidt by-bar zich van andere damesmodemerken?
“Door een goede prijs-kwaliteitsverhouding. We zijn heel sterk in goede materialen. Het is niet alleen dat het er goed uitziet, maar ook dat je dat kunt voelen. De kleding heeft een Scandinavische eenvoud met een Franse elegantie, zonder meteen te denken van ‘oei, mijn taille’. Pasvormtechnisch zijn we heel sterk.”
Wat is de missie achter het merk?
“Bij by-bar vinden we het heel belangrijk dat je doet wat je leuk vindt en dat je draagt waar je je fijn in voelt. Want dan straal je. Het is belangrijk dat kleding je vertrouwen geeft. Wat wij verder als merk heel hoog in het vaandel hebben staan, is de relatie met mensen. De leverancier die mijn eerste oorbellen heeft gemaakt, is nog steeds verantwoordelijk voor tachtig procent van de productie. We binden mensen graag voor langere tijd aan ons merk. Daarnaast vinden we duurzaamheid ook belangrijk. Ik vind dat alleen een intrinsieke waarde, geen marketingtool. Het is van belang om daar ook de klant in mee te nemen, zodat ze niet tien jurkjes bestellen en er negen retourneren. Daar ligt nog een uitdaging.”
Heeft u de ambitie om naast vrouwen- en kinderkleding ook een herenlijn op te zetten?
“Momenteel niet. In de basis zou ik best weten wat ik moet doen. Het is alleen zo lekker dat je bij de ontwikkeling van een collectie kunt kiezen wat je zelf graag zou willen dragen. Dan moet ik steeds bedenken wat ik graag op mijn man zou willen zien (lacht).”
Waar ziet u by-bar over vijf jaar?
“Dan hoop ik dat we nog steeds zo fijn samenwerken met al onze wholesale-klanten. Ook hoop ik dat we een stuk duurzamer zijn geworden dan nu en ook een manier hebben gevonden om de klant daarin mee te krijgen. Duurzaamheid staat het hoogst op de agenda voor de komende vijf jaar, naast het bijhouden van de digitalisering en het ondersteunen van de stenen winkels die het label mede groot hebben gemaakt.”