“Het is een mooie bevestiging van hoe dingen door de jaren heen gegroeid zijn”, zegt Lizan van der Pol over haar mede-eigenaarschap van Bagels & Beans. Van der Pol begon als manangementassistent bij de foodformule en is sinds begin dit jaar mede-eigenaar. Ze maakt vanuit die rol nu ook onderdeel uit van de directie. In de RetailTrends Podcast gaat ze in op de groei van de onderneming en de toekomstplannen. Dit zijn volgens haar de belangrijkste actiepunten.
1. Kleur de witte vlekken
Met zo’n tachtig filialen is Bagels & Beans inmiddels een bekend gezicht in de Nederlandse winkelstraten. Van der Pol ziet echter nog een aantal grote witte vlekken. “We hebben nog geen vestigingen in Drenthe en Zeeland, dus we kunnen in eigen land nog heel goed doorgroeien.”
De lunchroomketen zou volgens de eigenaren daarnaast goed passen in Duitsland en België, maar zeker ook in de VS. “In de vestigingen in de grensregio’s en in Amsterdam ontvangen we normaalgesproken veel toeristen en zij zijn laaiend enthousiast. Amerikanen zijn vaak verrast doordat wij...
“Het is een mooie bevestiging van hoe dingen door de jaren heen gegroeid zijn”, zegt Lizan van der Pol over haar mede-eigenaarschap van Bagels & Beans. Van der Pol begon als manangementassistent bij de foodformule en is sinds begin dit jaar mede-eigenaar. Ze maakt vanuit die rol nu ook onderdeel uit van de directie. In de RetailTrends Podcast gaat ze in op de groei van de onderneming en de toekomstplannen. Dit zijn volgens haar de belangrijkste actiepunten.
1. Kleur de witte vlekken
Met zo’n tachtig filialen is Bagels & Beans inmiddels een bekend gezicht in de Nederlandse winkelstraten. Van der Pol ziet echter nog een aantal grote witte vlekken. “We hebben nog geen vestigingen in Drenthe en Zeeland, dus we kunnen in eigen land nog heel goed doorgroeien.”
De lunchroomketen zou volgens de eigenaren daarnaast goed passen in Duitsland en België, maar zeker ook in de VS. “In de vestigingen in de grensregio’s en in Amsterdam ontvangen we normaalgesproken veel toeristen en zij zijn laaiend enthousiast. Amerikanen zijn vaak verrast doordat wij een heel andere propositie van de bagel hebben dan zij gewend zijn. Bagels zijn daar het laagste stukje van de markt, to go en heel snel, in crappy tenten. Wij zetten het heel anders neer, met mooi beleg en European-style.”
2. Bouw de samenwerking met Jumbo uit
Sinds begin dit jaar zijn de bagels van de foodformule verkrijgbaar bij Jumbo. Het is het eerste partnership waarbij Bagels & Beans zijn producten buiten de eigen kanalen aanbiedt. “We fantaseerden al langer over de mogelijkheden van onze producten in het retailkanaal en waren in gesprek met meerdere retailers”, aldus Van der Pol. “Door de lockdown gingen de vestigingen dicht en kwam onze omzet op nul. Dan komen dit soort plannen in een stroomversnelling. Jumbo reageerde het snelst.”
Beide partijen zijn ‘best wel tevreden’ over hoe het gaat, maar het kan volgens Van der Pol nog beter. “Zo zijn we aan het kijken of we het assortiment kunnen uitbreiden met voor de hand liggende categorieën zoals als creamcheese.”
3. Anticipeer op veranderende markt
Consumenten kunnen bij de foodformule terecht om te genieten en voor service met persoonlijke aandacht, maar het mag soms wel wat sneller. Met high-speedovens en een compactere menukaart in het aGoGo-concept wil Bagels & Beans de gehaaste consument op hightraffic-locaties bedienen. Het nieuwe concept debuteerde in 2019 in Hoog Catharijne in Utrecht, waarna een tweede vestiging in Rotterdam volgde.
Het succes van aGoGo laat zich nog moeilijk meten, aldus Van der Pol. “We zien leuke effecten, maar het is echt gericht op hightraffic en door de coronacrisis is dat er nu even niet.”
De coronacrisis is in die zin een realitycheck, zegt ze. “We moésten wel creatief zijn en nieuwe dingen verzinnen.” Zo dwong de pandemie de formule afhalen en bezorgen te implementeren. Die services blijven straks onderdeel van het aanbod. “We willen dezelfde gast op drie manieren kunnen bedienen: in de vestiging, of door middel van afhalen of door zijn bestelling thuis te bezorgen omdat hij geen tijd heeft tussen de meetings door.”
De out-of-homemarkt an sich zal na de coronacrisis en de lockdowns groeien, voorziet ze. “Het landschap verandert. De trend van meer gemak en buiten de deur eten zal toenemen. De taart wordt groter.” Bagels & Beans is volgens Van der Pol een vertrouwd gezicht in de winkelstraten dat voor genoeg consumenten aantrekkelijk blijft, ook als er nieuwe koffieconcepten opduiken. “We zijn geen hype.”
4. Houd de band met franchisers warm
Bagels & Beans is een franchiseformule en Van der Pol is rotsvast overtuigd van de voordelen van het model. “De laatste jaren kwam franchising niet zo positief in het nieuws en er zijn collega-retailers die misbruik van hun positie maken. Ik denk: als een ondernemer zijn lokale omgeving goed kent en de formule zo goed mogelijk uitvoert terwijl je als franchisegever aan die formule bouwt, kun je samen echt 1+1 = 3 creëren. Ik vind het een heel leuke vorm van samenwerken, waarin je samen kunt optrekken en gave dingen kunt doen.”
Dat geldt zeker voor het betreden van nieuwe markten. Bagels & Beans proefde aan het buitenland met een pilotstore in het Duitse Aken, maar die sloot een jaar of twee geleden zijn deuren. “Daarvan hebben we geleerd dat we de buitenlandexpansie met een masterfranchiser moeten doen. Wij hadden te weinig kennis en ervaring van de Duitse markt.”
Zo werken onze oosterburen met een ander btw-systeem waarbij consumenten voor hun koffie to-go een laag btw-tarief betalen, terwijl ze voor een kopje koffie in de zaak het hoge btw-tarief afrekenen. “Het is fijner als je optrekt met een externe partner met ervaring en kennis die zich met dat soort zaken kan bezighouden, zodat wij ons kunnen richten op de formule en de uitrol.”
Meer weten over de plannen van Bagels & Beans en de visie van Lizan van der Pol? Luister de podcastaflevering nu via deze link op Spotify en abonneer je direct om geen enkele aflevering te missen.