Retailers en leveranciers moeten hun traditionele ideeën over de waardeketen laten varen en de handen ineen slaan. Een gezamenlijke aanpak is volgens Constant Berkhout cruciaal om mee te blijven doen in het veranderende consumptielandschap. “De noodzaak voor betere samenwerking is er al even, maar de coronacrisis is een wake-upcall die het belang benadrukt.” 


Constant Berkhout werkt vanuit zijn bedrijf Fusion Strategy & Retail samen met retailers en leveranciers op het gebied van categorymanagement, retailstrategie, data-analytics en shoppermarketing. Daarvoor was hij onder meer werkzaam bij Ahold Delhaize, P&G en PepsiCo. In zijn nieuwe boek The Retail Innovation Toolkit pleit hij voor betere samenwerking tussen retailers en leveranciers, door basisideeën uit categorymanagement te combineren met experiencedesign en productinnovatie. 


Retailers en leveranciers kunnen meer samenwerken, vind je. Waarom? 
“De retailwereld bevindt zich in een enorme disruptie. Dat is niet alleen het gevolg van het groeiende aantal online-aankopen en de digitalisering....