Zelfs voor een sterk en degelijk merk als Hak is het noodzakelijk om zich te blijven vernieuwen. Verjonging, nieuwe maaltijdmomenten aanboren en andere kanalen opzoeken zijn de speerpunten. Hoe ze dat doen? We bespreken het met directeur marketing en innovatie Nicole Freid en met Rogier Hilkes, algemeen directeur van verstak Hak Fresh. “We mogen geen commodity worden.”


Onlangs verscheen op RetailTrends al een verhaal over winkelketen De Goudreinet. Een wat vreemde eend in de bijt omdat winkelformules met tientallen vestigingen in groenteland weinig voorkomen. Al bijna net zo zeldzaam in deze productcategorie zijn echte merken. Eén steekt er al decennia met kop en schouders bovenuit en dat is Hak. 


Het in 1952 door de gelijknamige familie opgerichte bedrijf, vooral bekend van zijn glazen potten met groenten en peulvruchten, zoekt nadrukkelijk naar nieuwe doelgroepen en kanalen. “Hak heeft als merk een penetratie van 66 procent”, zegt Freid. “Dat is gigantisch en betekent...