Jan Baan (27) is operationeel directeur en mede-eigenaar van schoenwinkelketen Omoda. In de RetailTrends-podcast vertelt hij over de groei van het Zeeuwse familiebedrijf. Het gesprek in vier quotes.
1. 'In 1875 hadden we al e-commerce avant la lettre'
De geschiedenis van Omoda gaat terug naar 1875. De betovergrootvader van Marlinde Verton, de vrouw van Jan Baan, begon in het Zeeuwse plaatsje Burgh als schoenenmaker. Hij startte al snel met thuisbezorging, ook in de dorpjes eromheen. Met paard en wagen. "Waar wij prat op gaan: de manier waarop hij dat deed, was e-commerce avant la lettre."
Het bleef namelijk niet beperkt tot thuisbezorging alleen. "Hij gaf ze zelfs de mogelijkheid de schoenen te retourneren. Naarmate de tijd vorderde, kwamen er ook meer producten bij. Zoals klokken en dat soort zaken." En klanten konden zo'n klok een weekje op de schouw zetten om te kijken of die beviel. Als ze 'm wilden houden, hoefden ze dan pas te betalen. "Het achteraf betalen zoals we dat nu kennen."
2. 'Met de stap...
Jan Baan (27) is operationeel directeur en mede-eigenaar van schoenwinkelketen Omoda. In de RetailTrends-podcast vertelt hij over de groei van het Zeeuwse familiebedrijf. Het gesprek in vier quotes.
1. 'In 1875 hadden we al e-commerce avant la lettre'
De geschiedenis van Omoda gaat terug naar 1875. De betovergrootvader van Marlinde Verton, de vrouw van Jan Baan, begon in het Zeeuwse plaatsje Burgh als schoenenmaker. Hij startte al snel met thuisbezorging, ook in de dorpjes eromheen. Met paard en wagen. "Waar wij prat op gaan: de manier waarop hij dat deed, was e-commerce avant la lettre."
Het bleef namelijk niet beperkt tot thuisbezorging alleen. "Hij gaf ze zelfs de mogelijkheid de schoenen te retourneren. Naarmate de tijd vorderde, kwamen er ook meer producten bij. Zoals klokken en dat soort zaken." En klanten konden zo'n klok een weekje op de schouw zetten om te kijken of die beviel. Als ze 'm wilden houden, hoefden ze dan pas te betalen. "Het achteraf betalen zoals we dat nu kennen."
2. 'Met de stap naar online kwam de groei'
In 1961 opende Lourus Jan Verton met zijn vrouw Mina in Zierikzee de eerste echte winkel: Verton Schoenen. In 1987 stapte zoon Lourus in het bedrijf en opende een winkel in Middelharnis, waarna zaken volgden in Vlissingen en Middelburg. Midden jaren negentig kwam ook zijn broer Wilhelm erbij. Het aantal winkels nam toe tot zes en in 2000 werd het concept Omoda gelanceerd.
In 2006 besloot het familiebedrijf online schoenen te verkopen. "Dat was heel erg vroeg", zegt Baan. "Je moet je voorstellen: Zalando bestond nog niet. Amazon was met name in Duitsland flink bezig om voet aan de grond te zetten, maar was in de rest van Europa relatief klein."
De vroege start betekende dat er nogal wat hobbels moesten worden genomen. Zo geloofde de toenmalige softwareleverancier niet in de stap naar online. Maar in 2007 was het zover: de eerste ingepakte schoenen rolden van de band en werden met de auto naar het postkantoor gebracht.
"Met die stap kwam de groei, tot eigenlijk het punt waar we nu zitten. Het gaf het familiebedrijf meer kapitaal om meer winkels te openen, maar ook om verder te investeren in de online shop. We hebben nu 28 winkels en een online shop in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Frankrijk."
3. 'Crocs verwateren ons concept'
Omoda voert 250 à 350 schoenenmerken. Een flink aantal, maar het zouden er nog veel meer kunnen zijn. Maar de collectie wordt met zorg samengesteld, zegt Baan. En dat kan betekenen dat merken die best wat geld in het laatje zouden kunnen brengen toch buiten de deur worden gehouden.
Zoals Crocs. Deze 'sandalen met gaten erin' zouden volgens Baan afbreuk doen aan de rest van de collectie. Zowel online en offline. "Het verwatert je concept. De collectie is niet alleen de basis van wat de klant voelt als die winkel binnenstapt, maar het is de basis van je concept." De afbakening is van groot belang.
4. 'We maken steeds minder gebruik van bol.com'
Omoda sloot zich de afgelopen jaren aan bij platforms, zoals bol.com. "Grotendeels om gewoon te testen. Is het iets voor ons? Low key, zonder allerlei gekke dingen te doen." Zo bleek dat bol.com er niet in slaagde om producten dezelfde dag te leveren, terwijl dat wel het streven was. "Het is een mooi concept, maar het is een enorm bedrijf. Bij bepaalde punten kom je achteraan de rij te staan bij de IT-ontwikkeling.
Platforms kunnen heel functioneel zijn, weet Baan. Zo koopt hij zelf bijna wekelijks een boek op bol.com en ook voor zijn pasgeboren kind kan hij er prima terecht. "Je hoeft niet naar de winkel, het wordt morgen bezorgd en binnen tien seconden heb je afgerekend. Perfect. Maar het zijn veelal producten waar relatief weinig emotie in zit. De markt waar wij in zitten, de bredere fashion, is per definitie een emotiemarkt. Met platforms hol je het product fashion een beetje uit."
Met een beperkt aantal merken is Omoda op bol.com actief, met Zalando is het bedrijf gestopt.
Luister de podcastaflevering nu via deze link op Spotify en abonneer je direct om geen enkele aflevering te missen.