Jan Baan (27) is operationeel directeur en mede-eigenaar van schoenwinkelketen Omoda. In de RetailTrends-podcast vertelt hij over de groei van het Zeeuwse familiebedrijf. Het gesprek in vier quotes.


1. 'In 1875 hadden we al e-commerce avant la lettre'
De geschiedenis van Omoda gaat terug naar 1875. De betovergrootvader van Marlinde Verton, de vrouw van Jan Baan, begon in het Zeeuwse plaatsje Burgh als schoenenmaker. Hij startte al snel met thuisbezorging, ook in de dorpjes eromheen. Met paard en wagen. "Waar wij prat op gaan: de manier waarop hij dat deed, was e-commerce avant la lettre."


Het bleef namelijk niet beperkt tot thuisbezorging alleen. "Hij gaf ze zelfs de mogelijkheid de schoenen te retourneren. Naarmate de tijd vorderde, kwamen er ook meer producten bij. Zoals klokken en dat soort zaken." En klanten konden zo'n klok een weekje op de schouw zetten om te kijken of die beviel. Als ze 'm wilden houden, hoefden ze dan pas te betalen. "Het achteraf betalen zoals we dat nu kennen."


2. 'Met de stap naar online kwam de groei'
In 1961 opende Lourus Jan Verton met zijn vrouw Mina in Zierikzee de eerste echte winkel: Verton...