Bristol lijdt al jaren verlies, maar de schoenen- en kledingketen was naar eigen zeggen op weg naar break-even. Maar toen, u voelt hem aankomen, was daar de coronacrisis. "We hebben een vreselijk jaar achter de rug", zegt ceo Elise Vanaudenhove. Maar er gloort ook hoop, vertelt ze aan RetailTrends.
We spreken ceo Elise Vanaudenhove via een videoverbinding. De kleindochter van de oprichter zit op het hoofdkantoor in het Belgische Beringen, twintig autominuten verwijderd van Diest - daar waar het in 1925 met een schoenenwinkeltje begon. Vanaudenhove draait er niet omheen. Het was een vreselijk jaar en dat is aan de jaarcijfers terug te zien.
Ze wijst op de sheet: de omzet liep met ruim veertig miljoen terug, van 183,3 miljoen naar 142,3 miljoen euro. En dat betekent automatisch ook een groter verlies. Een fors verlies: van 6,1 miljoen in 2019 naar 18,7 miljoen euro in 2020. Al werd het resultaat extra gedrukt door een grote herstructurering, waarbij tientallen slecht presterende winkels werden gesloten. Die operatie is inmiddels grotendeels afgerond.
Bristol lijdt al jaren verlies, maar de schoenen- en kledingketen was naar eigen zeggen op weg naar break-even. Maar toen, u voelt hem aankomen, was daar de coronacrisis. "We hebben een vreselijk jaar achter de rug", zegt ceo Elise Vanaudenhove. Maar er gloort ook hoop, vertelt ze aan RetailTrends.
We spreken ceo Elise Vanaudenhove via een videoverbinding. De kleindochter van de oprichter zit op het hoofdkantoor in het Belgische Beringen, twintig autominuten verwijderd van Diest - daar waar het in 1925 met een schoenenwinkeltje begon. Vanaudenhove draait er niet omheen. Het was een vreselijk jaar en dat is aan de jaarcijfers terug te zien.
Ze wijst op de sheet: de omzet liep met ruim veertig miljoen terug, van 183,3 miljoen naar 142,3 miljoen euro. En dat betekent automatisch ook een groter verlies. Een fors verlies: van 6,1 miljoen in 2019 naar 18,7 miljoen euro in 2020. Al werd het resultaat extra gedrukt door een grote herstructurering, waarbij tientallen slecht presterende winkels werden gesloten. Die operatie is inmiddels grotendeels afgerond.
Minder winkels
Had Bristol begin 2017 nog 283 winkels in Nederland en België, eind vorig jaar waren dat het er 248. Op dit moment zijn het er tegen de 240, waarvan grofweg 140 in België en 100 in Nederland. "We zullen nog een aantal winkels moeten sluiten." Al worden er her en der ook nieuwe geopend, maar per saldo zal het aantal vestigingen nog licht afnemen.
Terug naar vorig jaar. Op 18 maart gingen de winkels in België voor het eerst op last van de overheid op slot. Twee dagen later sloot Bristol op eigen initiatief de winkels in Nederland. "Onze mensen waren bang. En de omzet kelderde. We moesten even een rustmoment inbouwen: hoe gaan we hier nu mee om?"
Vanaf 8 april gingen de winkels in fases weer open, met allerlei coronamaatregelen. Vanaf 11 mei mochten de winkels in België weer open. Daar liepen de verkopen ook al snel weer goed, in Nederland ging dat veel moeizamer. "In Nederland werkte de Covid-sfeer veel langer door." In België moesten de winkels de hele maand november dicht. In Nederland was dat vanaf medio december het geval.
Dat Bristol de coronacrisis doorkwam, was volgens Vanaudenhove onder meer te danken aan het fors terugdringen van de voorraden. Een operatie die al enkele jaren geleden werd ingezet. "Minder inkopen betekent minder uitgaven. Daardoor komt er heel veel cashflow vrij."
Dankzij overheidssteun kon Bristol de lonen van de medewerkers doorbetalen. Wel werd het Nederlandse hoofdkantoor in Zwanenburg ontmanteld, wat vijftien medewerkers hun baan kostte. Vroeg of laat zou dat kantoor toch zijn gesloten, zegt Vanaudenhove. "Corona heeft dat wat versneld."
Vanaudenhove wil graag benadrukken dat als corona er niet was geweest, Bristol goed op weg was om vorig jaar rond break-even terecht te komen.
Forse investeringen
En dan natuurlijk de vraag: hoe nu verder? Er wordt de komende jaren flink geïnvesteerd, zegt Vanaudenhove. Voor de komende vier à vijf jaar gaat het om zo'n 26 miljoen euro. Door een nieuwe kapitaalinjectie van acht miljoen euro van de aandeelhouders en investeringsmaatschappij LRM kan het eerder aangekondigde strategisch plan worden uitgevoerd.
Zo gaat er veel geld naar marketing. Bristol heeft een imagoprobleem, erkent Vanaudenhove. "We hebben hard aan onze collecties gewerkt en die zijn goed in orde. Er is een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, maar dat is nog niet helemaal doorgedrongen bij de consument." Met campagnes op tv en radio en via billboards moet dat veranderen. Bristol legt onder meer de nadruk op A-merken, op gemakkelijk zittende modieuze kleding en op sport.
Daarnaast wordt hard gewerkt aan het moderner maken van de winkels. Een frissere aankleding, ruimte voor de historie van het familiebedrijf en lagere rekken. Met 240 vestigingen is dat niet van vandaag op morgen geregeld, beseft Vanaudenhove. Over een jaar of vijf moeten alle zaken zijn omgetuned. Intussen probeert Bristol lagere huren te bedingen - tijdelijk, maar ook structureel. Op beide vlakken wordt progressie geboekt.
De verkopen via internet stegen tijdens de coronacrisis ook bij Bristol. "Maar in onze sector blijft het aandeel laag. Sommige retailers doen dertig procent online, maar dat is bij ons niet het geval. Wij streven naar tien procent."
Wanneer winst?
Dit jaar zal waarschijnlijk worden afgesloten met verlies. Maar over 2022 hoopt Vanaudenhove voor het eerst zwarte cijfers te kunnen presenteren. "Het zal nog niet veel zijn, maar dan hopen we wel weer positief te zijn. We hebben door alles wat er gebeurt is ongeveer een halfjaar achterstand."