Fat Phill’s: ‘Langs de snelweg prijkt naast een grote gele M nu ook een gigantische FP’
Gepubliceerd op 12 februari 2025 om 14:35
Fat Phill’s opende vorige week zijn eerste drive-thru bij de afslag Oosterhout/Nijmegen langs de A15. Een volgende stap voor de snelgroeiende hamburgerketen, die vooral internationaal flink uitbreidt. 4 vragen aan oprichter en oud-RetailRookie Armin Vahabian over de nieuwste outletvorm en zijn uitbreidingsplannen.
Een drive-thru, wat een verrassing. Waarom begeef je je op deze (snel)weg?
"We stappen hiermee volledig buiten onze comfortzone, dit is heel iets anders dan we gewend zijn. Toch geloof ik in dit concept, ik zie het als de beste outletvorm voor de toekomst. Fat Phill’s is geen eindbestemming zoals een luxe restaurant. We zitten in winkelstraten waar mensen ons opzoeken na werk of school. Een drive-thru werkt in principe hetzelfde: vaak gaat het om een impulsieve aankoop. Iemand rijdt op de snelweg en denkt: ‘Ik heb nu honger’. Net als in de winkelstraat zitten we hier naast McDonald's. Langs de snelweg prijkt nu naast een grote gele M ook een gigantische FP."
Komen er meer van dit concept als het aanslaat?
"Het is nog aftasten, maar bij succes willen we nog 3 drive-thru’s openen. Waar die komen, kan ik nu nog niet zeggen. Daarnaast zitten er ook nog 8 reguliere filialen in de pijplijn voor Nederland. Vorige maand ging onze vestiging in Heerhugowaard open."
Hoe staat het met de internationale expansie?
"In het VK hebben we een deal met Freshly Baked voor 100 vestigingen in 10 jaar. Clapham, Londen is open, in mei volgt Wood Green en in het najaar Soho. Vanaf volgend jaar openen we er 10 vestigingen per jaar. In Duitsland mikken we op 50 vestigingen, te beginnen met München. Keulen en Düsseldorf volgen in 2026. In Frankrijk zien we potentie, maar werken we nog aan het franchisemodel.”
“Daarnaast openen we onze eerste vestiging in Dublin. In totaal willen we er 10 winkels openen, waarvan 5 in de eerste 3 jaar. Spanje wordt ook een belangrijke markt, met een doelstelling van 60 vestigingen. De eerste winkel, in Madrid, opent in het vierde kwartaal en wordt een corporate store, dus geen franchise. We zetten daar zelf de eerste stap om de markt goed te positioneren."
Wat zijn de grootste uitdagingen?
"Triple A-locaties zijn in landen als Spanje en het VK schaars. We hoeven het niet van de grote vierkante meters te hebben, dus in bijvoorbeeld Nederland hebben we meer mogelijkheden, maar in het VK en Spanje is de concurrentie moordend. Iedereen vist in dezelfde vijver en grotere spelers hebben vaak diepere zakken. Dat remt ons wel een beetje in onze expansiedrift.”
Fat Phill’s werd opgericht in 2019 en groeide uit tot een moderne burgerketen naar Amerikaans voorbeeld. Over 10 jaar wil het bedrijf 500 locaties wereldwijd hebben. In Nederland, waar het bedrijf momenteel 17 franchisevestigingen heeft, wil Fat Phill's doorgroeien naar 25 dit jaar en 50 in totaal. In 2024-2025 was het bedrijf 1 van de 10 RetailRookies.