Alles voor een glimlach. Dat is het motto van Coolblue. Maar hóé zorgt deze retailer ervoor dat klanten tevreden zijn? Head of stores Jos Groenendijk vertelde erover op het RetailTrends-event Stores That Wow.


"We willen meer zijn dan een website met een plaatje, een prijsje en een knopje", zegt Jos Groenendijk na een korte introductie. Hij noemt als voorbeeld wasmachines. De concurrent heeft van de leverancier hetzelfde plaatje gekregen, je betaalt bijna overal evenveel en het knopje zal ook bij iedereen wel werken. Waar kun je je dan wél mee onderscheiden? Met de bezorging.


Coolblue besloot een eigen bezorgdienst op te zetten. De klant krijgt een tijdvak van een uur, zodat die niet de hele dag hoeft thuis te blijven. De bezorgers tillen de wasmachine tot de vierde verdieping, sluiten hem aan en geven ook een beetje uitleg. "Dat kost natuurlijk extra tijd - en dus geld - maar het voorkomt wel retouren." De oude machine wordt meegenomen en gerecycled. Of hij wordt opgeknapt en krijgt een tweede leven als...