Jumbo is goed op weg om zijn doelstelling van tien miljard euro omzet te behalen in zijn jubileumjaar. Vanuit foodserviceformule en dochteronderneming La Place klinken, met een omzetdaling van zestig procent, hele andere geluiden. RetailTrends maakt de balans op met Ton van Veen, topman bij het bedrijf. 


Met wat voor een gevoel kijkt u naar de halfjaarcijfers?
“Het is een beeld met twee gezichten. Enerzijds de mooie omzetgroei in absolute termen. Een procentuele stijging van ruim vijf procent waardoor we uitkomen op een halfjaaromzet van 5,36 miljard euro. Ook het marktaandeel van Jumbo is daardoor verder gegroeid. Dat is zonder meer positief. Aan de andere kant wordt het fundament waarop je die omzet maakt erg gedomineerd door corona. Dat is niet hoe je het liefst omzet draait. Ik had liever gezien dat het virus eerder onder controle was. Binnen alle afdelingen is er hard gewerkt om de voedselvoorziening op peil te houden, dat is niet zonder slag of stoot gegaan.”


Omzet is niet hetzelfde als winst. Onze kostenlijnen zijn ook gestegen. Je ziet een verschuiving van bricks...