Een matcha latte drinken terwijl je een nieuw bankstel uitzoekt, of even uithijgen van een intense shopsessie: horeca en retail gaan altijd al hand in hand. Merken als Zara en Fendi geven het begrip blurring een nieuwe lading met hun pop-uprestaurants. Horeca en retail strijden vaker om hetzelfde marktaandeel – ofwel maagaandeel.

 

Bij Zara kun je regelmatig terecht in een pop-upbar voor een hapje en drankje. Iets chiquer? In het Spaanse Marbella konden shoppers zich tot eind oktober onderdompelen in de luxewereld van Fendi. Ook andere luxemerken – van Louis Vuitton en Dior tot Dolce & Gabbana en Jacquemus – komen regelmatig met tijdelijke beachclubs, restaurants en zwembaden. Is er een nieuwe fase aangebroken van blurring? Of gaat het vooral om marketing?


Eerst even terug. De term ‘blurring’ dook een jaar of 10 geleden op in ons land, toen er op landelijk niveau proeven waren met mengvormen tussen retail en horeca. Deze experimenten werden al gauw aan banden gelegd.


Waar VVD en INretail ervoor pleitten de Drank- en Horecawet te versoepelen – zodat winkeliers hun klanten het...