De toekomst van retail. Met die woorden opende Westfield Mall of the Netherlands dit voorjaar de deuren in Leidschendam. Projectdirecteur Teun Koek: “Het draait om beleving en service. Dat bieden wij hier op het allerhoogste niveau.”

Westfield Mall of the Netherlands is met 117.000 vierkante meter het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland. Maar liefst 214 winkels vinden hier onderdak. Ze dragen gevestigde namen, zoals Action, ICI Paris XL, Kruidvat, Casa, America Today, Levi’s, Nelson en Score. Maar er is ook een straatje gecreëerd met concept stores en pop-up stores van vernieuwende, hippe merken die bij het grote publiek minder bekend zijn.

Wie een dagje shoppen wil verlengen tot een avondje uit, kan terecht in de bioscoop met maar liefst elf zalen. Voor de liefhebbers is er een gamehal. En straks kunnen bezoekers in het social media-museum Youseum de mooiste selfies maken. “De toevoeging van leisure is cruciaal. Eigenlijk zijn we geen winkelcentrum. We noemen onszelf een lifestyle destination”, vertelt Teun Koek.

In het winkelcentrum neemt food een belangrijke plaats in. Natuurlijk kunnen consumenten voor hun dagelijkse boodschappen terecht bij Jumbo Foodmarkt en andere supermarkten, maar er is ook een versmarkt met uiteenlopende delicatessen onder de naam Fresh! Wie ter plekke een hapje wil eten, kan terecht in het Eet Theater waarin tien restaurants en diverse kiosken zitten. Ook als het gaat om food, staat beleving voorop met kookshows, bakworkshops en tastings.

Toekomst van retail
De opening van het winkelcentrum is het resultaat van jaren voorbereiding. De coronacrisis heeft tot enige vertraging geleid, maar niet tot twijfel bij retailers. “Natuurlijk, veel retailers hadden het lastig. Maar die zagen ook wel in dat dit de toekomt van retail is.”

Westfield Mall of the Netherlands mikt op twaalf tot veertien miljoen bezoekers per jaar. Koek is ervan overtuigd dat dit aantal makkelijk gehaald gaat worden. “Het oude Leidsenhage trok in haar goede jaren al negen tot tien miljoen bezoekers. Dus veertien miljoen bezoekers zou hier geen probleem moeten zijn.”