In het distributiecentrum in Geldermalsen heeft Blokker een vrijwel volledig nieuwe omnichannel-operatie neergezet. Ook na de ingebruikname daarvan blijft de logistiek van de winkelketen in huishoudelijke artikelen voortdurend veranderen. Het enige dat onveranderd blijft, is het gebruik van Locus WMS. John Schollink van Blokker: “We hebben nog geen dag gehad dat de operatie stilstond.” 

Tussen 2017 en 2019 onderging de logistiek van Blokker een ware metamorfose. Het ruim dertig jaar oude distributiecentrum in Geldermalsen voldeed niet meer aan de eisen van een moderne retailer. Met name door de ontwikkeling in e-commerce zijn die eisen in snel tempo veranderd. “In 2017 besloot de directie om de bestaande distributiecentra in Mijdrecht en Gouda te sluiten en die operaties samen te voegen in Geldermalsen. Daar is in korte tijd vrijwel het volledige distributiecentrum vernieuwd. Hal voor hal hebben we het distributiecentrum gestript en opnieuw ingericht, terwijl de operatie gewoon doorging”, vertelt John Schollink, logistiek directeur bij Blokker.

Openhartoperatie 
Eén cruciaal onderdeel bleef tijdens de metamorfose van het distributiecentrum behouden: Locus WMS. De logistieke operatie draait al sinds mensenheugenis op dit warehousemanagementsysteem (WMS). Vervanging is geen moment overwogen. “Wanneer het eenmaal draait, is het een stabiel systeem dat betrouwbaar en voorspelbaar onze operatie aanstuurt. Vervanging daarvan zou een grote openhartoperatie met grote bedrijfsrisico’s betekenen”, stelt Schollink, die bijval krijgt van IT-directeur John de Keuning. “We kennen genoeg voorbeelden van retailers die na vervanging van het WMS kampen met stilstand in de logistiek. We kunnen het ons niet veroorloven om een dag niet te leveren.” 

Wel heeft Blokker overwogen om een nieuwe versie van Locus WMS te implementeren. De retailer beschikte over twee verschillende versies met verschillende functionaliteiten: één versie voor winkeldistributie en één versie voor e-fulfilment. “Het liefst hadden we die vervangen door één nieuwe versie zonder al het maatwerk, maar dat was qua planning niet haalbaar. Daarom hebben we de functionaliteit voor e-fulfilment uit de ene versie overgezet naar de andere versie om de online operatie te kunnen blijven ondersteunen.” 

Gescheiden orderstromen 
Daarnaast zijn in Locus WMS met name op het gebied van orderpicking en verzending de nodige aanpassingen gemaakt om beide kanalen efficiënt te bedienen. “Online klanten bestellen maar één of twee stuks, terwijl winkels een hele doos vol ontvangen. Beide orderstromen doorlopen in feite hetzelfde orderpickproces, maar hebben een andere eindbestemming: de winkelorders gaan direct naar de vrachtwagens, de online orders naar de inpakstraat”, legt Schollink uit.



 

“De intelligentie is bewust in Locus ondergebracht. Dat bestuurt de totale operatie”
John Schollink, logistiek directeur bij Blokker


Locus houdt beide orderstromen gescheiden. Als de winkelorders uit het nieuwe ERP-systeem ’s ochtends zijn ingelezen, berekent Locus hoeveel rolcontainers en bakken elke winkel krijgt. Die berekening gaat naar Snel Shared Logistics, de logistiek dienstverlener die de ritplanning maakt en uitvoert. Die ritplanning bepaalt op welk moment welke rolcontainers en welke bakken klaar moeten staan voor transport. Vervolgens zorgt Locus ervoor dat de betreffende winkelorders op tijd worden gepickt. Schollink “Het WMS verdeelt de winkelorders over verschillende waves. Vervolgens starten we met orderpicken, wave voor wave, rekening houdend met de vertrektijd van de vrachtwagens. In de loop van de dag stromen ook de online orders binnen in Locus. Als het aantal groot genoeg is, worden ook deze orders gecombineerd tot een wave en vrijgegeven voor orderpicking.” 

Nieuwe mechanisatie 
Tijdens de metamorfose is veel oude mechanisatie verdwenen, maar ook nieuwe mechanisatie toegevoegd. Dat geldt met name voor de hal waarin het kleingoed wordt gepickt. “Dat zijn de artikelen die in een standaard kunststof bak passen. De orderpickers lopen hier rond met pickkarren waarop ruimte is voor acht bakken. Elke bak is gekoppeld aan één winkelorder of een groep internetorders. Put-to-light-displays laten zien hoeveel stuks van elk artikel in welke bak moet worden gelegd”, vertelt Schollink. 

Als een bak vol is, plaatst de orderpicker die op een rollenbaan. Die transporteert de bakken naar een automatisch buffersysteem, waar ze tijdelijk worden opgeslagen. Shuttles verzorgen de in- en uitslag van de bakken zonder menselijke tussenkomst. “Een uurtje voordat de vrachtwagen vertrekt, halen we de bakken met winkelorders uit het buffersysteem. Per winkel worden de bakken volledig automatisch op dollies gestapeld, en vervolgens in de vrachtwagens gezet. De bakken met online orders blijven in het buffersysteem staan totdat de orders compleet zijn en we ze willen verpakken en verzenden.” 

Intelligentie in Locus 
De nieuwe mechanisatie is geleverd door system integrator Inther. Dat heeft ook de software voor aansturing van deze ‘hardware’ geleverd, maar niet meer dan dat. “We hebben er bewust voor gekozen om de intelligentie en de controle in Locus onder te brengen. Locus blijft het systeem dat de totale operatie bestuurt”, verklaart De Keuning. Schollink vult hem aan. “Neem als voorbeeld het buffersysteem. De software van Inther weet welke bak op welke locatie staat, maar Locus geeft aan welke bakken op welk moment moeten worden uitgeslagen.” 

Dat de intelligentie alleen in Locus zit, houdt de operatie flexibel en wendbaar. Schollink noemt als voorbeeld de implementatie van een nieuwe verpakkingsmachine en een nieuw sorteersysteem. Alle internetorders die uit slechts één product bestaan, gaan straks naar de verpakkingsmachine die precies op maat een doos om het product vouwt. Het sorteersysteem biedt straks meer capaciteit en een hogere productiviteit bij de verwerking van online orders. 
“Bij implementatie van deze nieuwe mechanisatie hoeven we alleen Locus WMS aan te passen.” 

Betrouwbare factor 
De integratie met een nieuw ERP-systeem en de aansturing van nieuwe machines laat zien dat de logistieke operatie en dus ook het WMS na de herinrichting voortdurend blijft veranderen. “De laatste verandering betreft de verhuizing van de voorraad van zusterbedrijf Big Bazar naar het distributiecentrum in Geldermalsen. Dat betekent dat we in het WMS een tweede voorraadeigenaar krijgen”, legt Schollink uit. “Tijdens de hele metamorfose en alle veranderingen daarna, is Locus een stabiele, betrouwbare factor gebleken. 

We hebben nog geen dag gehad dat de operatie stilstond door een probleem met de software.” De kracht van Locus schuilt niet alleen in de software, maar ook in de mensen daarachter. De Keuning: “Bij Centric zitten mensen die snappen wat er wordt gevraagd in retaillogistiek. Die begrijpen hoe onze processen lopen, wat de ontwikkelingen in de markt zijn en wat de mogelijkheden zijn om daarop in te spelen. Dat wordt in de toekomst alleen nog maar belangrijker.”