Een etalage die tot leven komt als bezoekers voor bijlopen? Een persoonlijke aanbieding als ze hun smartphone op een product richten? Erik Heil is ervan overtuigd dat augmented en virtual reality (AR/VR) de retail gaan veranderen. 

Onervaren heftruckchauffeurs hebben moeite om in grote distributiecentra de handigste route te bepalen. Centric heeft daarvoor met AR-technologie een oplossing ontwikkeld. Op het scherm in hun heftruck zien de chauffeurs het gangpad dat voor hen ligt met pijlen die de aanbevolen rijrichting aangeven. “Wat in een distributiecentrum kan, kan natuurlijk ook in een winkel”, vertelt Erik Heil, AR/VR-specialist bij Centric. “Uit een proof of concept met Albert Heijn blijkt dat we klanten met een maximale afwijking van 30 centimeter naar het gezochte product kunnen leiden.”

Virtuele supermarkt 
In de retail kennen we al meer AR- en VR-toepassingen die de status van proof-of-concept zijn ontstegen. Heil wijst op de Ikea-app waarmee klanten een meubelstuk in hun woonkamer kunnen projecteren. Coolblue heeft een soortgelijke app voor het kiezen van tv’s. Het zijn apps die klanten helpen om betere keuzes te maken. 

“Maar de mogelijkheden zijn nog veel groter. Stel je voor dat klanten straks met hun VR-bril op door hun eigen gepersonaliseerde supermarkt kunnen wandelen. Heb je weinig tijd om te koken? Dan liggen de gemaksmaaltijden vooraan.” Dergelijke toepassingen lijken nog ver weg. 

Maar achter de schermen vinden veel technologische ontwikkelingen plaats die nieuwe AR- en VR-toepassingen snel dichterbij brengen. Heil noemt als voorbeeld de ‘persistant cloud anchors’ waarmee AR-content aan fysieke locaties kan worden gekoppeld. “Als mensen door een straat wandelen, kunnen ze die AR-content op hun smartphone tonen.” 

In beweging 
De inzet van AR/VR roept allerlei vragen op. Zijn supermarkten echt zo onlogisch ingedeeld dat consumenten een navigatie-app nodig hebben? “En is de beleving niet beter als een medewerker de juiste weg wijst? AR- en VR-technologie brengt van alles in beweging.” Heil is ervan overtuigd dat mensen straks massaal AR- en VR-technologie zullen adopteren. Daarom roept hij retailers op om na te denken over de kansen voor hun eigen operatie. “We komen graag in contact met retailers die een idee hebben. Samen kunnen we dat idee uitbouwen tot een proof-of-concept en de kansen verkennen.” 


“Stel je voor dat je door je eigen virtuele supermarkt kunt wandelen”
Eric Heil, managing consultant bij Centric