Een boormachine of hogedrukreiniger kan handig zijn voor een klus. Het product staat echter het gros van de tijd niets te doen in de schuur. Dat kan anders, vinden Martijn Tjho en Frans Biegstraaten, oprichters van BIYU. “Zie ons als de Bijenkorf van de deelplatformen.”


Wat houdt BIYU in?
Tjho: “BIYU is een membership op spullen in de breedste zin van het woord. Van boormachines tot sup-boarden en poffertjesmachines. Members betalen tien euro per maand voor hun abonnement. Heb je iets nodig, kun je het in onze hub komen ophalen of we brengen het naar je toe, daar vragen we dan een additionele fee voor. Ben je klaar met de klus, dan komen we het product weer bij je ophalen.”


Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
Tjho: “Als samenleving moeten we duurzamer en circulair gaan leven. Met z’n allen produceren we te veel vuilnis en creëren we een gebrek aan resources. Dat is niet goed voor de planeet. De muziekindustrie is lang geleden al overgestapt van het bezitten van cd’s naar het betalen voor toegang tot muziek. Waarom kun je dat niet...