Op steeds meer plekken duikt de naam Tabac & Gifts op in de Nederlandse winkelstraten. Wat is dit voor formule en zit er nog wel toekomst in deze hoek van de retailmarkt? We bespreken het met Desmond Terlien, samen met voorzitter Erdal Erer verantwoordelijk voor de groei van de tabaksformule.


Tabac & Gifts is ooit ontstaan uit een samenwerking tussen tabaksgroothandel Heemraad en een aantal zelfstandige winkels. Het idee was een nieuwe winkelformule te starten, ingericht als een vereniging zonder winstoogmerk met maximale vrijheid voor de ondernemers. “Baas in eigen winkel”, vat Terlien het motto bondig samen.


Er is wel verplichte afname van producten bij de groothandel, maar ondernemers bepalen zelf of en in welke mate ze in zee gaan met deals die worden gesloten. Die vrijheid is volgens Terlien, die zelf jarenlang een tabakszaak heeft gerund, essentieel. Niemand weet immers beter dan de ondernemer wat lokaal goed werkt.


Hij noemt een voorbeeld: teenslippers. “Als je twee displays teenslippers naar binnen rijdt in Bennekom wordt een ondernemer daar misschien niet blij van”, stelt hij. “En in Zandvoort zeggen ze: doe er maar tien in plaats van twee. De ondernemer weet het best wie zijn consumenten zijn en...