Zo werd Fabienne Chapot een groeiend modemerk

Fabienne Chapot bestaat dit jaar vijftien jaar en dat moet gevierd worden. Het modemerk doet dit met een pop-upstore en expositie ineen. RetailTrends sprak met de gelijknamige ceo en oprichter over het ontstaan van haar merk, de huidige ontwikkelingen en over de toekomstplannen.

Fabienne Chapot bestaat dit jaar vijftien jaar en dat moet gevierd worden. Het modemerk doet dit met een pop-upstore en expositie ineen. RetailTrends sprak met de gelijknamige ceo en oprichter over het ontstaan van haar merk, de huidige ontwikkelingen en over de toekomstplannen. “Volgend jaar willen we twee tot drie nieuwe winkels in Nederland openen.”  
 

De producten van Fabienne Chapot zijn in tien landen bij duizend verkooppunten te verkrijgen, waaronder zes eigen winkels in Nederland en via de eigen webshop. Het merk is in 2006 opgericht in Amsterdam en staat bekend om de eigen in-house handgemaakte prints en een rijk kleurgebruik. “We houden van sterke verhalen en een positieve vibe.”
 

De geboorte van Fab.

Na haar studie Communicatiewetenschap gaat Chapot een aantal maanden reizen. In Bali raakt ze onder de indruk van wat daar wordt gemaakt aan modeaccessoires en kleding. “Het leek me te gek om wat ze daar maken te verkopen in Nederland.” Terug in Nederland wordt het idee even aan de kant geschoven. Er moest namelijk geld verdiend worden. 
 

Ze gaat in dienst bij een reclamebureau, maar het idee van een eigen bedrijf houdt haar bezig. Ze waagt de sprong en neemt ontslag. “Ik had zoveel behoefte aan autonomie. Ik was toen vierentwintig, maar wilde heel graag zelf aan de knoppen draaien en niet voor een baas werken.”
 

Chapot besluit terug te gaan naar Bali en zich te richten op tassen en accessoires. “Kleding was op dat moment te complex voor mij. Tassen en accessoires ontwerpen, laten maken en verkopen lukte nog wel.” En zo geschiedde. Een lening van veertigduizend euro van haar moeder zorgt ervoor dat ze haar start kan financieren en zo is in 2006 haar eigen accessoiremerk Fab. geboren.
 

'Ik zocht iemand die in mij geloofde, maar vooral iemand voor de lange termijn'
 

Van accessoiremerk naar modemerk

Na negen jaar haar accessoiremerk op te bouwen vindt Chapot het tijd voor de volgende stap. “De lening van mijn moeder had ik binnen twee jaar terugbetaald en de rest van mijn bedrijf heb ik met eigen geld laten groeien. Maar om écht te groeien had ik een droominvesteerder nodig.” 
 

Een goede vriend helpt haar bij het zoeken en na wat stevige netwerksessies heeft ze hem gevonden. “Ik zocht iemand die in mij geloofde maar vooral iemand voor de lange termijn.” Haar investeerder helpt haar namelijk niet alleen op financieel vlak, ook is het iemand die haar coacht bij de volgende stap van haar bedrijf. “Ik had iemand nodig die mij onder andere hielp bij mijn ontwikkeling als leider.” Hoe groot de investering is en om wie het gaat zegt ze niet. “Het is een private investeerder.”
 

Met de nieuwe investering durft Chapot het ook aan om zich in de wereld van kleding te begeven. Ook al raden veel mensen in haar omgeving het af. “Ze zeggen: ‘Die markt is overvol, weet je wel waar je aan begint?’ Maar ik had een onderbuikgevoel dat het ging lukken.”
 

Ze neemt afscheid van de naam Fab. en lanceert het modemerk Fabienne Chapot. “Als je met kleding start moet je het gelijk goed doen. Door deze investering kon dat. Ik kon extra mensen aannemen en had voldoende geld voor marketing.” 


Oprichter Fabienne Chapot

Uitgesproken met een knipoog

Chapot ziet haar merk als iets uitgesproken met een knipoog. “Het merk is een extensie van mijn eigen persoonlijkheid. Ik hou van mode, maar ben ook heel nuchter. Ik vind het belangrijk dat de kleding praktisch is. Als ik met mijn zoontje op de fiets zit wil ik geen rokje dragen dat te kort is en niet lekker zit.” 
 

“We maken geen kleding die in de middenmoot zit. In onze kleding zit power en lef”, vervolgt de oprichter haar verhaal. “Je mag zien dat we er zijn, maar we nemen dat niet te serieus. Onze doelgroep bestaat uit alle leeftijden, maar het zijn voornamelijk vrouwen die in hun kleding wat meer uitgesproken zijn. Ze willen opvallen, maar wel op een vrouwelijke en sophisticated manier.”
 

Verkooppunten

Inmiddels bestaat Fabienne Chapot vijftien jaar en dat viert het modemerk met een speciaal hiervoor ingerichte pop-upstore. De FC XV expo is gevestigd in de pop-upruimte van techbedrijf Adyen aan het Rokin in Amsterdam, in het oude pand van Hudson’s Bay. Klanten krijgen in de winkel meer informatie over het ontstaan van het modemerk en kunnen de nieuwe limited edition-collectie kopen. “In de expo komen verleden, heden en toekomst van ons merk op een inspirerende manier samen.”
 

Naast de pop-upstore – die van 22 september tot 20 november open is – heeft het modemerk nog zes andere winkels in Nederland, waarvan twee outlets. De winkels staan in Amsterdam, Haarlem, Maastricht en Rotterdam. De outletzaken zijn te vinden in Batavia Stad en Designer Outlet Roosendaal. Vóór de coronacrisis was er ook nog een winkel in Antwerpen, maar daar heeft het merk vanwege meer focus op Nederland afscheid van genomen. 
 

In totaal is het bedrijf actief in tien landen. Hier wordt gewerkt met agenten en wholesale, waaruit de meeste inkomsten komen. “Vijftig procent wordt verkocht via wholesale, vijftien procent komt uit onze eigen retail en de rest verkopen we online.”
 

Het werken met wholesale gaat in het ene land beter dan in het andere, vertelt Chapot. “Aan de ene kant ligt dat aan de markt. In de Engelse markt kleden ze zich bijvoorbeeld heel kleurrijk dus slaat onze kleding goed aan.” Aan de andere kant ligt het aan de agent waarmee het modemerk werkt en de verkooppunten, vervolgt Chapot. “De aandacht die de verkoper besteedt aan ons merk is daarin heel bepalend.” 
 

De FC XV expo

Slimme uitbreiding

Ondanks dat ook de winkels van Fabienne Chapot een aantal maanden dicht moesten, ziet het merk zijn omzet dit jaar met vijftig procent stijgen, vertelt Chapot. Vorig jaar was er een groei van 38 procent te zien. Over de exacte omzetcijfers laat de oprichter niks los.
 

De stijging van de omzet heeft het merk volgens Chapot te danken aan de juiste strategieaanpassing het jaar ervoor en het aannemen van geschikte mensen op cruciale posities. “Met deze nieuwe strategie hebben we onder meer het bestellen geoptimaliseerd. Daarin zijn we nu flexibeler. We kijken in het seizoen wat goed loopt en bestellen dit dan snel na. Zo hoeven we niet alles op voorhand te beslissen. Dat voorkomt overproductie en we verkopen daardoor minder 'nee'.” 
 

Daarnaast heeft ook alle media-aandacht rondom het jubileum geholpen en is de collectie slim uitgebreid, vertelt Chapot. “Hierdoor spreken we een bredere doelgroep aan. Als een jurkje in een bepaalde stijl het goed doet, hebben we in diezelfde stijl bijvoorbeeld ook een broek en blouse gelanceerd.” 
 

Groeipotentie

Na Nederland komt de focus op Duitsland te liggen, vertelt ze. “Duitsland is het eerste land waar we met onze eigen mensen gaan werken. We hebben de agenten daar uitgekocht, twee eigen kantoren geopend, een heel team aangenomen en de website vertaald.” Als de eigen wholesale daar een succes blijkt, dan wil het modemerk er over twee jaar ook eigen winkels openen.
 

En waarom eerst Duitsland en niet België? “Het is de belangrijkste economie in Europa. Als het daar lukt, dan heb je een heel goede kans dat het ergens anders in Europa ook lukt.” Maar eerst is Nederland aan de beurt. Daar wil het modemerk volgend jaar twee tot drie nieuwe winkels openen. “Twee komen er waarschijnlijk in Utrecht en Den Bosch, de derde wordt een grotere winkel in Amsterdam.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!