Het Blije Rek van Zeeman: ‘We geloven in zuinig zijn’

Het Blije Rek van Zeeman: ‘We geloven in zuinig zijn’

Zeeman hecht waarde aan spaarzaamheid. Niet alleen in financiële zin, maar ook in de manier waarop het bedrijf wil bijdragen aan de maatschappij. Een nieuw sociaal initiatief is Het Blije Rek, dat inmiddels al is geïntroduceerd in diverse filialen, van Den Helder tot het Belgische Dendermonde.


Het idee achter Het Blije Rek is simpel: klanten kunnen er kleding, textiel en andere spullen zoals speelgoed achterlaten of gratis meenemen. Het initiatief is bedoeld voor mensen die het goed kunnen gebruiken en voor klanten die spullen willen delen die ze niet meer nodig hebben. "Of het nu gaat om basics, kinderjassen of die ene foute kersttrui die je toch maar één keer draagt, het rek is bedoeld voor iedereen die graag iets wil geven en voor wie het nodig heeft", zegt Kasper Figee, teamlead branding & campaigns bij Zeeman.


Wall of Kindness

Het concept van Het Blije Rek is geïnspireerd op de Wall of Kindness, een vergelijkbaar initiatief in Stockholm waarbij mensen jassen kunnen achterlaten op een rek voor wie dat nodig heeft, op een openbare plek in de stad. Zeeman heeft het idee afgestemd op de lokale gemeenschappen...

Zeeman hecht waarde aan spaarzaamheid. Niet alleen in financiële zin, maar ook in de manier waarop het bedrijf wil bijdragen aan de maatschappij. Een nieuw sociaal initiatief is Het Blije Rek, dat inmiddels al is geïntroduceerd in diverse filialen, van Den Helder tot het Belgische Dendermonde.


Het idee achter Het Blije Rek is simpel: klanten kunnen er kleding, textiel en andere spullen zoals speelgoed achterlaten of gratis meenemen. Het initiatief is bedoeld voor mensen die het goed kunnen gebruiken en voor klanten die spullen willen delen die ze niet meer nodig hebben. "Of het nu gaat om basics, kinderjassen of die ene foute kersttrui die je toch maar één keer draagt, het rek is bedoeld voor iedereen die graag iets wil geven en voor wie het nodig heeft", zegt Kasper Figee, teamlead branding & campaigns bij Zeeman.


Wall of Kindness

Het concept van Het Blije Rek is geïnspireerd op de Wall of Kindness, een vergelijkbaar initiatief in Stockholm waarbij mensen jassen kunnen achterlaten op een rek voor wie dat nodig heeft, op een openbare plek in de stad. Zeeman heeft het idee afgestemd op de lokale gemeenschappen waarin de retailer actief is.


Figee: “Bij Zeeman geloven we in zuinig zijn. Daar maken we ons hard voor. We beginnen waar we direct zichtbaar een verschil kunnen maken: bij de mensen dichtbij." Speciaal voor het initiatief zijn tags ontworpen met de tekst: ‘Kun jij dit echt goed gebruiken? Dan mag je het gratis meenemen'."

Wall of Kindness Stockholm
Wall of Kindness in Stockholm

Het Blije Rek wordt niet in alle Zeeman-winkels uitgerold. Het initiatief is vooral bedoeld voor filialen waar het volgens Zeeman echt nodig is en waar de omstandigheden – zoals voldoende winkelruimte en inzet van de medewerkers – het mogelijk maken. “Het blije rek is 1 van de initiatieven die winkels mogen inzetten. We willen sociale initiatieven niet van bovenaf opleggen, maar wel faciliteren. Het moet echt lokaal leven en impact maken”, benadrukt Figee.


Zeeman ziet Het Blije Rek niet als een tijdelijke actie, maar als een doorlopend initiatief dat kan variëren in vorm en aanwezigheid, afhankelijk van vraag en aanbod. Het rek kan bijvoorbeeld op verschillende momenten in het jaar opnieuw worden geïntroduceerd. “Het past binnen onze bredere visie om zuinig en sociaal te zijn", zegt Figee. “Vanuit onze winkels organiseren we regelmatig acties waarmee we samen met klanten goede doelen, inzamelacties en vrijwilligersorganisaties steunen. Zo vervullen we in elke buurt onze sociale rol en hopen we zo veel mogelijk mensen te inspireren door te laten zien wat zuinig zijn oplevert”, aldus Figee.

Tweedehands aanbod

Het Blije Rek is niet het enige duurzame initiatief van Zeeman. Afgelopen jaar maakte de retailer bekend dat het zijn tweedehands aanbod uitbreidt in zowel Nederland als België. Na eerdere lanceringen in steden als Amsterdam, Brussel en Gent, kunnen klanten sinds november ook in de filialen in Alkmaar, Rotterdam en Bergen op Zoom terecht voor de tweedehands items. In België werden onder andere de winkels in Antwerpen, Roeselare en Sint-Niklaas toegevoegd aan het netwerk waar klanten tweedehands kleding kunnen kopen.


In alle Zeeman-winkels in Nederland en België kan tweedehandskleding worden ingeleverd. Deze textiel gaat naar kringloopwarenhuis Het Goed, een sociale onderneming die de kleding verder sorteert en weer doorverkoopt aan Zeeman. Kledingstukken die geschikt zijn voor resale krijgen zo een tweede leven. Wat niet geschikt is voor hergebruik, wordt gerecycled tot garens, isolatiemateriaal of poetsdoeken.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!