Het Belgische chocolademerk Guylian, bekend van de zeevruchten, slaat een nieuwe weg in. Aan de hand van de Nederlandse ceo Tom Snick, die daar sinds februari de scepter zwaait. “Over vijf jaar moet Guylian een lovebrand zijn.”


“Guylian? O, dat ken ik nog wel van mijn grootouders en mijn overgrootouders.” Van alle kanten kreeg Tom Snick dat te horen toen hij aankondigde dat hij het Italiaanse pastamerk Barilla na bijna veertien jaar verruilde voor het Belgische chocolademerk Guylian.


Snick begreep die reacties wel. “Het is een sterk merk, maar het moet opgepoetst worden.” En daar zet hij graag zijn tanden in. “Ik heb Vlaamse ouders. Guylian stond bij ons thuis regelmatig op tafel. En ik wist dat het wat old fashioned was en dat er van alles moest gebeuren. Maar ik wist ook: dat vind ik heel gaaf.”


Zijn eerste wapenfeit: de visie van het bedrijf finetunen. En daar hoort een Engelse leus bij: 'We will become a premium Belgian chocolate seashell brand.' “Alles wat we doen moet premium zijn. En alles wat we doen moet Belgian...