Jysk heeft de wind in de zeilen. Ook in Nederland, waar de start uiterst moeizaam was. De Deense woonwinkelketen ziet hier ruimte voor tientallen extra winkels, zegt countrymanager Frank Christant.


Groei, groei, groei. Dat is belangrijk voor Jysk. Het zit in het DNA van het bedrijf. Al sinds 1979 toen oprichter Lars Larsen zijn eerste winkel in Denemarken opende. Twee jaar geleden overleed Larsen op 71-jarige leeftijd.


“Lars Larsen was heel erg van de expansie”, zegt countrymanager Frank Christant. “Alle centjes die we verdienen, worden gestopt in groei.” Het idee: als je maar genoeg winkels hebt, dan komt het uiteindelijk goed. En dat gold ook voor Nederland, waar Jysk in 2006 neerstreek.


“Toen ik er ruim tien jaar geleden begon, behoorde Nederland samen met Engeland tot de bleeders”, zegt Christant. “Sterker nog: we verloren met veertig winkels negen miljoen euro.” Jysk was toen in de woorden van Christant een rock-bottom discounter. “Zowel in winkelinrichting als in assortiment en uitstraling. En als je ergens stevige discounters...