Jysk heeft de wind in de zeilen. Ook in Nederland, waar de start uiterst moeizaam was. De Deense woonwinkelketen ziet hier ruimte voor tientallen extra winkels, zegt countrymanager Frank Christant.
Groei, groei, groei. Dat is belangrijk voor Jysk. Het zit in het DNA van het bedrijf. Al sinds 1979 toen oprichter Lars Larsen zijn eerste winkel in Denemarken opende. Twee jaar geleden overleed Larsen op 71-jarige leeftijd.
“Lars Larsen was heel erg van de expansie”, zegt countrymanager Frank Christant. “Alle centjes die we verdienen, worden gestopt in groei.” Het idee: als je maar genoeg winkels hebt, dan komt het uiteindelijk goed. En dat gold ook voor Nederland, waar Jysk in 2006 neerstreek.
“Toen ik er ruim tien jaar geleden begon, behoorde Nederland samen met Engeland tot de bleeders”, zegt Christant. “Sterker nog: we verloren met veertig winkels negen miljoen euro.” Jysk was toen in de woorden van Christant een rock-bottom discounter. “Zowel in winkelinrichting als in assortiment en uitstraling. En als je ergens stevige discounters...
Jysk heeft de wind in de zeilen. Ook in Nederland, waar de start uiterst moeizaam was. De Deense woonwinkelketen ziet hier ruimte voor tientallen extra winkels, zegt countrymanager Frank Christant.
Groei, groei, groei. Dat is belangrijk voor Jysk. Het zit in het DNA van het bedrijf. Al sinds 1979 toen oprichter Lars Larsen zijn eerste winkel in Denemarken opende. Twee jaar geleden overleed Larsen op 71-jarige leeftijd.
“Lars Larsen was heel erg van de expansie”, zegt countrymanager Frank Christant. “Alle centjes die we verdienen, worden gestopt in groei.” Het idee: als je maar genoeg winkels hebt, dan komt het uiteindelijk goed. En dat gold ook voor Nederland, waar Jysk in 2006 neerstreek.
“Toen ik er ruim tien jaar geleden begon, behoorde Nederland samen met Engeland tot de bleeders”, zegt Christant. “Sterker nog: we verloren met veertig winkels negen miljoen euro.” Jysk was toen in de woorden van Christant een rock-bottom discounter. “Zowel in winkelinrichting als in assortiment en uitstraling. En als je ergens stevige discounters hebt, dan is het Nederland wel.”
De omslag
Maar Jysk bleef dus gewoon winkels openen. Vanaf 2014 kwam pas echt de schwung erin. Dat was het jaar dat Jysk met een nieuwe strategie kwam: customer first. “Die twee woordjes zijn niet zo heel bijzonder in retailland, want dat roept iedereen: 'We zetten de klant bovenaan.' Maar bij ons heeft het echt geleid tot een behoorlijke revolutie.”
Zo werd de slogan 'slapen-baden-wonen' veranderd in 'Scandinavian Sleeping & Living'. Het assortiment werd opgefrist, net als de huisstijl en de folders. De website werd verder uitgebouwd. En in 2016 was daar dan het moment: voor het eerst een plusje van twee ton. “Het mooie is, en dat zie je eigenlijk in elk Jysk-land, op het moment dat je eenmaal over die nul-barrière heen bent en je hebt een voldoende fors winkelbestand, dan gaat de ebit-ontwikkeling best snel.”
Aan het begin van de coronacrisis stond Jysk er goed voor, zegt Christant. En daarna ging het alleen maar beter. Jysk profiteerde ervan dat er veel meer werd thuisgewerkt: er werden veel bureaus, tafels en kastjes verkocht. En dan was het ook nog eens mooi weer. “We maakten een enorme boost in tuinmeubelen. Het was gewoon niet bij te houden. Het was heel extreem.”
Vooral online leidde dat tot problemen. “De supply-chain kon het niet volgen. Ik ben niet trots op de kwaliteit die we toen vanuit de customer service konden bieden. Wel qua vriendelijkheid, maar niet qua oplossend vermogen. Dat is een paar weken heel vervelend geweest.” Er is flink in de klantenservice geïnvesteerd.
Online is nu goed voor vijftien procent van de omzet. “Dat is de pure online-omzet. Er zijn ook retailers die click and collect meerekenen, maar dat doen wij niet. Onze verwachting is dat online extreem sterk blijft, maar dat het percentage zich zal stabiliseren.” Christant wijst daarbij op het aantal winkels dat zal blijven toenemen.
Naar 130 tot 150 winkels
In Nederland staat de teller nu op 103. Het doel is om door te groeien tot minimaal 130. “Onze formule kan ook heel goed bestaan op het platteland. En in wijkwinkelcentra.”
Als er voldoende geschikte locaties in de Randstad gevonden kunnen worden, zouden het er zelfs 150 kunnen worden. “We hebben veel te weinig in de Randstad. We gaan nu pas de derde winkel in Amsterdam openen, kom op zeg. En we hebben er maar eentje in Den Haag.”
De komende jaren zouden er jaarlijks vijf winkels in Nederland bij moeten komen. In België, waar veel minder concurrentie is, wordt gemikt op tien nieuwe winkels per jaar. Daar verwacht Christant door te kunnen groeien van de huidige 43 naar minimaal honderd. Door het onverwachte succes in Wallonië zouden het er zelfs wel 130 kunnen worden.
In Frankrijk heeft Jysk nu vijftig winkels en dat zouden er maar liefst vijfhonderd moeten worden. “Dat lijkt erg ambitieus, maar het heeft 65 miljoen inwoners. In Duitsland, met 82 miljoen inwoners, hebben we bijna duizend winkels. Dus vijfhonderd moet dan kunnen.”
Jysk, met ruim drieduizend winkels in vijftig landen, zit midden in een grote ombouwoperatie. In Nederland moeten er voor augustus 2024 nog 72 winkels het nieuwe concept krijgen: 3.0. De verlichting is aangepast, winkels hebben nu een houten vloer en het assortiment wordt aantrekkelijker gepresenteerd. “Het is veel inspirerender.”
Eind 2024 moet het nieuwe distributiecentrum in Lelystad klaar zijn. Het wordt het tiende dc voor Jysk. De winkels in Nederland worden nu nog bevoorraad vanuit het dc in Uldum in Denemarken. Ook alle onlinebestellingen komen daar nog vandaan. Het dc in Lelystad wordt 110 duizend vierkante meter groot en is niet alleen voor Nederland bedoeld, maar ook voor België, Engeland en Ierland. Er komen zo'n 350 mensen te werken.
Personeel vinden
Positieve verhalen dus vanuit het Jysk-kamp. Al ziet Christant nog wel een grote uitdaging voor de komende jaren. “Het wordt verdomd moeilijk om aan goede mensen te komen. Employer branding is daarom ook voor ons belangrijk in Nederland. Ik heb altijd gevonden: we doen lekker nuchter onze business en klaar is Kees. Maar we treden nu meer naar buiten. We moeten het merk Jysk voor medewerkers en toekomstige medewerkers gaan laden.”
Het is belangrijk dat medewerkers of medewerkers in spe zien dat ze binnen Jysk kunnen doorgroeien, zegt Christant. Er wordt daarom veel tijd en energie gestoken in opleidingen. “Zo komt negentig procent van de storemanagers van binnen de organisatie. En de laatste zes districtsmanagers zijn intern doorgegroeid. Dat is het mooiste dat er is.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;