De geschiedenis van luxe warenhuisketen Nordstrom gaat meer dan een eeuw terug, maar de retailer wil niet in het verleden blijven hangen. Het nog altijd door de gelijknamige familie geleide concern zoekt via samenwerkingen en nieuwe productgroepen aansluiting bij de consument van vandaag. President en chief brand officer Pete Nordstrom vertelde erover tijdens NRF Retail’s Big Show in New York en RetailTrends was er op uitnodiging van SAP bij.


Nordstrom begon in 1901 als een schoenenwinkel in Seattle en is in de loop van tientallen jaren uitgegroeid tot een luxe warenhuisketen met een focus op mode. Tegenwoordig heeft de retailer 109 warenhuizen verspreid over 32 staten in de VS en Canada. Daarnaast is er de outletformule Rack, kleinere winkels waarvan er nu ruim 350 zijn. Sinds enkele jaren experimenteert Nordstrom daarnaast met de formule Local: kleine vestigingen zonder voorraad die als servicepunt fungeren.


Rack en Local zijn slechts twee voorbeelden, maar steeds vaker wijkt Nordstrom af van de werkwijze van het klassieke warenhuis. Zo werkt de Amerikaanse keten sinds afgelopen zomer samen met webwinkel Asos....