Een nieuw d2c-concept waarmee de Nederlander lokale producten vers van de boer oppikt: dit weekend start Agrifirms nieuwste concept Boer&NLekker. Een kleine actie met – hopelijk – grote maatschappelijke gevolgen. Ceo Dick Hordijk ziet het als een persoonlijke en professionele missie om de consument met de boer te verenigen. Voor meer vergroening, kwalitatief beter voedsel én meer kinderen op het boerenerf.
Het concept is simpel: consumenten de gelegenheid bieden om boodschappen direct bij de boer te kopen. Op woensdag plaatst de klant via e-commercepartner Local Heroes een order, donderdag en vrijdag maken de (op dit moment) vijftien aangesloten boeren de orders gereed die door Boer&NLekker worden opgehaald en per klant worden samengebracht. Op zaterdag kan de klant binnen een gekozen pick up-tijdslot het kratje boodschappen oppikken bij een boerderij in de buurt.
Achter dit concept schuilt een grote maatschappelijke boodschap. Dick Hordijk, ceo van initiatiefnemer Agrifirm – bekend van Welkoop – vindt het een absolute noodzaak dat de relatie tussen consument en boer wordt verbeterd....
Een nieuw d2c-concept waarmee de Nederlander lokale producten vers van de boer oppikt: dit weekend start Agrifirms nieuwste concept Boer&NLekker. Een kleine actie met – hopelijk – grote maatschappelijke gevolgen. Ceo Dick Hordijk ziet het als een persoonlijke en professionele missie om de consument met de boer te verenigen. Voor meer vergroening, kwalitatief beter voedsel én meer kinderen op het boerenerf.
Het concept is simpel: consumenten de gelegenheid bieden om boodschappen direct bij de boer te kopen. Op woensdag plaatst de klant via e-commercepartner Local Heroes een order, donderdag en vrijdag maken de (op dit moment) vijftien aangesloten boeren de orders gereed die door Boer&NLekker worden opgehaald en per klant worden samengebracht. Op zaterdag kan de klant binnen een gekozen pick up-tijdslot het kratje boodschappen oppikken bij een boerderij in de buurt.
Achter dit concept schuilt een grote maatschappelijke boodschap. Dick Hordijk, ceo van initiatiefnemer Agrifirm – bekend van Welkoop – vindt het een absolute noodzaak dat de relatie tussen consument en boer wordt verbeterd. Hij ziet dat er een groot misverstand is ontstaan: er heerst een vertekend beeld van boeren die zich niet bewust zijn van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. “Er mist veel in de berichtgeving in de media. Als insider vind ik dat heel erg. Jij en ik kunnen ons ontbijtje eten doordat de boeren hun werk doen.”
Samen verduurzamen
Hordijk ziet in Nederland een gevaarlijke trend: we betalen te weinig voor ons voedsel. “Boeren worden geacht te verduurzamen, maar dat wordt wel héél lastig als hij te weinig inkomen heeft. Met betere inkomens heb je meer gelegenheid aan maatschappelijke eisen te voldoen. Dat draagt naar mijn idee bij aan het wegnemen van misverstanden.”
Hordijk weet het zeker: zodra een Nederlander voor het eerst een boerderij bezoekt, heeft hij een ander beeld van de boer als bedrijf. “Als consumenten graag willen zien dat de voedselindustrie verduurzaamt, helpt het als je begrijpt – nee: ziet – hoeveel inspanning dat kost. Een boer heeft te maken met levende dieren, met een enorme weide, klimaatverandering, noem maar op. Als consumenten dat zien, slaat zo’n d2c-initiatief zo aan. Daarom denken we dat dit concept landelijk dekkend kan worden.”
Retaillessen van Welkoop
Het Boer&NLekker-initiatief start in Breda. De volgende steden op de landkaart zijn Den Bosch en Amersfoort. Hordijk laat zich nog niet uit over de snelheid waarin hij verwacht dat andere steden in Nederland aan de beurt zijn. Agrifirm experimenteert erop los. “Dankzij Welkoop hebben we iets verstand van retail. Toch hebben we veel nieuwe mensen aangenomen die ons helpen met de uitrol van het concept. Zo’n livegang bereiden we tot in de puntjes voor.” Zodra mensen bekend zijn met het d2c-concept en herhalingsaankopen plaatsvinden, kan het bedrijf opschalen. Die gelegenheid is er dankzij aangesloten boeren die landelijk zijn verspreid.
Dat kan hard gaan, denkt de ceo. “De omzet binnen korte ketens is de afgelopen jaren opgelopen tot 2 miljard euro, de voorspelling is dat dit stijgt naar 4 miljard. Dat creëert enorme groeipotentie. Ik denk dat we met elkaar de markt laten groeien met een mooi aanbod.” Hordijk ziet een boereninitiatief als Boerschappen niet als directe concurrent. “Ik denk dat er veel initiatieven naast elkaar kunnen ontstaan. De markt is nog lang niet verzadigd.”
Bewuste consument met bakfiets
De Randstad staat ook op de to-dolijst van Agrifirm. Heeft een Randstedelijk, druk gezin wel de tijd en de energie om op zaterdag naar het platteland af te reizen, terwijl men gewend is dat na tien minuten een flitsbezorger met boodschappen op de stoep staat?
Hordijk, lachend: “We zullen echt geen honderd procent marktaandeel krijgen. Da’s prima. Die miljardengroei in korte ketens wordt veroorzaakt door bewuste consumenten. Mensen die nadenken over wat ze op hun bord hebben en lokaal willen kopen. Deze consumenten vinden het niet erg om even op de (bak)fiets te stappen naar de dichtstbijzijnde boerderij, om daar bewust stil te staan bij de natuur. Zonder toeters en bellen. Daar zetten wij op in.” Hordijk gaat voor een klein percentage van de markt. “We hebben geen tien miljard omzet nodig om succesvol te zijn. Een procentje is genoeg om prima te draaien.”
Het is duidelijk: Agrifirm slaat een hele nieuwe weg in naast het bestaande Welkoop. “Dat moet ook: de maatschappij gaat veranderen. Honderd jaar geleden zijn we als coörporatie opgericht voor de kracht die boeren nodig hadden bij de inkoop. De druk op deze boeren komt nu juist van de voorkant. Het is aan ons om daar onze krachten te bundelen en te zorgen voor positieve energie rondom de agrarische sector. Het hóeft niet allemaal te gaan om problemen: we moeten het samen oplossen.”