RetailTrends belt iedere woensdag met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: vier prangende vragen aan hoogleraar internationale economie André van Hoorn (Radboud Universiteit), over Nederlandse retail en de oorlog in Oekraïne.

In hoeverre zullen de sancties tegen Rusland impact hebben op Nederlandse retailers? 

“Voor de Nederlandse export is Rusland niet zo’n grote speler: we exporteren voor zo’n 6 miljard euro naar Rusland, naar Duitsland gaat meer dan honderd miljard aan Nederlandse exportproducten. Onze buurlanden zijn voor ons veel belangrijker.


Andersom denk ik niet dat Nederlandse retailers te maken gaan krijgen met lege schappen. Veel bier van Heineken wordt ook niet in Amsterdam gebrouwen en over de wereld geëxporteerd, maar lokaal gebrouwen en daar verspreid. Op zo’n manier kunnen Russische producten ook gewoon in onze supermarkten terechtkomen. 


Specifieke retailers zullen de oorlog zeker voelen in hun portemonnee. Helaas kan je dat niet helemaal voorkomen: je zult maar net tien jaar hebben gewerkt aan jouw nieuwe afzetmarkt en dan niet kunnen exporteren naar Rusland of Oekraïne. Desalniettemin zal het eerder een kwestie zijn van stijgende prijzen dan van...