Banken, tafels en lampen bezitten nog te vaak een ‘made in China’-label. Allesbehalve lokaal en duurzaam. Daar willen Tom Tempessy en David Brink met hun startup Arredoo verandering in brengen. Het platform moet een plek zijn waar meubelmakers en designers uit de Benelux hun producten kunnen etaleren. Aan ambitie schort het de heren in elk geval niet.
Vertel eens: wat houdt jullie platform precies in?
Tempessy: “Op Arredoo brengen we vraag en aanbod van lokaal en verantwoord geproduceerd meubilair samen op één kanaal. Zodat zij zich niet hoeven te buigen over de verkoop en zich kunnen focussen op hun passie. We zijn sinds september 2021 live. Sindsdien hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met het aansluiten van partners – zonder aanbod kan je immers niets vermarkten. Nu zijn we bezig ons platform te professionaliseren. We willen onderdeel worden van de gevestigde orde.”
Hoe kwamen jullie op het idee om Arredoo te beginnen?
Brink: “We hebben elkaar gevonden in hetzelfde idee. Mijn neef maakte meubels. Ik zag hoe toffe...
Banken, tafels en lampen bezitten nog te vaak een ‘made in China’-label. Allesbehalve lokaal en duurzaam. Daar willen Tom Tempessy en David Brink met hun startup Arredoo verandering in brengen. Het platform moet een plek zijn waar meubelmakers en designers uit de Benelux hun producten kunnen etaleren. Aan ambitie schort het de heren in elk geval niet.
Vertel eens: wat houdt jullie platform precies in?
Tempessy: “Op Arredoo brengen we vraag en aanbod van lokaal en verantwoord geproduceerd meubilair samen op één kanaal. Zodat zij zich niet hoeven te buigen over de verkoop en zich kunnen focussen op hun passie. We zijn sinds september 2021 live. Sindsdien hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met het aansluiten van partners – zonder aanbod kan je immers niets vermarkten. Nu zijn we bezig ons platform te professionaliseren. We willen onderdeel worden van de gevestigde orde.”
Hoe kwamen jullie op het idee om Arredoo te beginnen?
Brink: “We hebben elkaar gevonden in hetzelfde idee. Mijn neef maakte meubels. Ik zag hoe toffe dingen hij maakte, en ik dacht: dit moet toegankelijk zijn voor iedereen. Hij verkocht zijn spullen via mond-tot-mondreclame, zonder website of ander groot verkoopkanaal. Toen ik, jaren later, mijn eigen studentenkamer wilde inrichten, merkte ik hoe moeilijk het is om de juiste producten aan te schaffen. Een centrale plek voor alle meubels kon ik niet vinden, en toen dacht ik: waarom ga ik dat zelf niet doen?”
Tempessy: “Tijdens de harde lockdown vorig jaar ben ik in tweedehands meubels gaan handelen om bij te verdienen. Op meubels zag ik echter nog steeds op labels staan: ‘made in China’. Waarom? Daar is het idee ontstaan een platform op te richten waar je verantwoord en duurzaam meubilair koopt. Dat idee wilde ik handen en voeten geven binnen een minor in mijn studie. Ik kon geen compagnons vinden, waarna onze coach ons aan elkaar heeft gekoppeld. Dat sloot zo goed op elkaar aan dat we zijn gaan samenwerken.”
Brink: “Met een derde compagnon (Sander te Kloese, red.) was ik al een tijdje bezig met het vormgeven van het platform. Technisch stond alles, maar we moesten het aanbod uitbreiden. Toen kwam Tom aanwaaien.”
Jullie zijn nu iets langer dan een half jaar live. Met hoeveel partners zijn jullie begonnen?
Brink: “We hadden een paar partners; we begonnen met een aanbod van twintig producten. Anders kun je natuurlijk niet live. Nu gaan we richting de veertig partners.”
Tempessy: “De selectie van partners gaat allemaal om de vraag: wat maakt de producent en waar doet hij dat? Voor ons is het van belang dat het proces in Nederland plaatsvindt. Uit onderzoek blijkt dat producten – of onderdelen hiervan – vaak geïmporteerd worden. Onze missie is het zelfvoorzienend maken van de meubelmakers.”
Jullie etaleren veelal handgemaakte producten. Heeft dat veel effect op de prijzen?
Brink: “De prijzen zijn heel erg uiteenlopend. Alles hangt van de meubelmaker af. In principe zijn we een open platform. Op het moment verschillen de prijzen tussen de 50 en de 12.000 euro. Dat zie je ook terug in onze doelgroep. We focussen ons op starters, tweeverdieners, tussen de dertig en veertig jaar die gaan verhuizen en op zoek zijn naar een interieur. Onze doelgroep heeft iets meer te besteden, houdt van kwaliteit en zoekt iets unieks. Om hen te bereiken, ligt onze focus op Pinterest en Google Advertisement, en in toenemende mate op Instagram.”
Tempessy: “Op dit moment laten we via deze kanalen zien wat we hebben. Iemand koopt iets omdat hij of zij een product mooi vindt. Op den duur willen we ons verdiepen in hoe we meer kunnen doen met het verhaal hier omheen. Met de fans van ons merk én de meubelmakers willen we een community bouwen.”
Hoe dekken jullie de kosten?
Brink: “Op dit moment doen we alles nog uit eigen zak. Ook in de vorm van tijd. Als er een flinke investering tegenover stond, hadden we hetzelfde kunnen bereiken door alles uit handen te geven en experts te betalen om te doen wat wij hebben gedaan. We hebben ervoor gekozen alles tot dusver zelf te doen. Nu bespreken we onze toekomstplannen met investeerders. Dat zijn lopende projecten, waar we nog niet veel over kunnen zeggen.”
Tempessy: “Op dit moment zijn we op zoek naar iemand die ons zowel budget gerelateerd kan bijstaan, als iemand die expertise in huis heeft.”
Brink: “Ons investeringsdoel hangt af van meerdere scenario’s. Als we kijken naar het laatste stadium, willen we een miljoeneninvestering binnen halen. We hebben een flink marketingbudget nodig en een groot team met voldoende expertise om op te schalen op Europees niveau.”
Dat is een ambitieus doel.
Tempessy: “We hebben als doel dit binnen drie jaar voor elkaar te krijgen. Dat hoeft niet nú: we are in it for the long run. We willen iets goeds neerzetten. Het kost tijd om een community op te bouwen.”
Brink: “Als je de juiste data aan investeerders toont en kunt laten zien dat het werkt, en het ook nog eens schaalbaar is, is het eerder de vraag met wélke investeerder je als startup wilt samenwerken. Dan is het de vraag niet eens óf zich een investeerder aandient.”
Wat zijn de belangrijkste focuspunten voor de rest van 2022?
Tempessy: “We hebben ons de afgelopen maanden geconcentreerd op het vergroten van ons aanbod. Nu is het de vraag hoe we het aan de man gaan brengen. We zijn bezig met het optimaliseren van de conversie om het platform beter neer te zetten.”
Brink: “We hebben nog niet veel stappen gemaakt met onze marketing. Dat is ook niet zo gek – we zijn pas net begonnen. We zitten met experts om tafel hoe we ons platform kunnen bijschaven. Denk aan het verbeteren van de user experience. Daar zit veel tijd in. Daarnaast willen we op den duur advertenties inbouwen, zodat aanbieders in onze zoekresultaten wat hoger komen te staan. Maar dat is toekomstmuziek.”
David Brink (links) en Tom Tempessy (rechts)
Dit interview is afgenomen via Instagram Live. Benieuwd? Bekijk hier het hele interview terug.