RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Olaf Zwijnenburg, retailexpert bij de Rabobank, over de wildgroei aan groene keurmerken.


Spijkerbroeken waar minder water voor is gebruikt, schoenen die zonder dierlijke materialen zijn ontwikkeld of pakketjes die per elektrische fiets worden bezorgd: retailers proberen op allerlei manieren hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Als kers op de taart zijn er keurmerken die bewijzen dat een product of producent duurzame stappen maakt. Zo ook bol.com, die deze week liet weten het eerste e-commercebedrijf te zijn met een Climate Neutral Certification.


Retailers die verduurzaming omarmen, verdienen het absoluut met een keurmerk te worden geprezen. Het zijn er echter steeds meer: met ruim driehonderd keurmerken is het niet alleen voor consumenten verwarrend om het kaf van het koren te scheiden.


Wat doet zo’n keurmerk precies?

“Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig. Keurmerken kunnen namelijk voor allerlei vormen van verduurzaming staan. Zo zijn er keurmerken die volledige bedrijven bekijken en hen op meerdere facetten beoordelen. Er wordt dan gekeken naar verschillende elementen van duurzaamheid, zoals het gebruik van groene...