RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: manager voetbal Ruud van der Knaap van sportmarketingbureau Triple Double, over Lidls besluit om geen campagne te voeren rond het komende WK.


Lidl ziet af van grootschalige oranjeacties rond het WK voetbal in Qatar. "We vinden het niet gepast om een grote campagne op te tuigen", zegt een woordvoerder. De keten wijst op een 'optelsom van factoren', waaronder de mensenrechtensituatie in Qatar en de oorlog in Oekraïne. Is dat besluit verstandig en wat gaan andere supermarkten doen?


Bent u verrast door de aankondiging van Lidl?

“Nee, ik zat al te wachten op de eerste foodretailer die dit statement zou maken. Een kleine maand geleden kondigde ING, hoofdsponsor van het Nederlands elftal, al aan niet naar Qatar te gaan en ook geen campagne rond het WK te voeren. Dan rijst al snel de vraag wat de supermarkten gaan doen, omdat die sector het meest inhaakt op en profiteert van een eindtoernooi. De extra supermarktomzet kan bij een succesvol toernooi oplopen tot veertig à zestig miljoen euro. Het is altijd een...