RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: ABN Amro-retailexpert Henk Hofstede, over retailbedrijven die en masse hun heil zoeken in circulaire servicemodellen. 

 

Van het verkopen van tweedehands artikelen en het verhuren van je producten, tot het repareren van kleding en het aanbieden van workshops: retailers zoeken massaal circulaire manieren om inkomsten te genereren. Steeds meer bedrijven zoeken hun heil in een nieuw servicemodel. Is dit wel zo toekomstbestendig en - ook niet onbelangrijk - brengt dit genoeg geld in het laatje?

 

Van H&M tot Kamera Express: steeds meer bedrijven bieden services aan ter aanvulling op hun ‘normale’ businessmodel. Hebben we het over een trend? 

“Ja, mijns inziens wel. Er zijn veel ontwikkelingen die dit versterken: consumenten wennen aan het idee dat je spullen niet altijd in je bezit hoeft te hebben om ze te gebruiken. Deze kan ook zeker lucratief zijn voor de retailer, die op zoek is naar toegevoegde waarde en extra marge. 

 

Daarnaast kán...