Iedere twee, drie, vier of acht weken een pakketje door de brievenbus met biologisch afbreekbare koffiecups: De Koffiejongens was er met de gemaksformule vroeg bij in 2016. Oprichters Walter Morriën en Corné van Drogenbroek realiseerden zich (zwart) goud in handen te hebben en bouwden het overkoepelende ‘The Subscription Company’ (2021). Erotiek-abonnementsdienst Teasy is al bij het bedrijf aangesloten; binnenkort komt hier De Kaasmakers bij. Morriëns geeft zijn beste tips voor het bouwen van een sterk merk.

 

“Corné en ik wilden brainstormen over een tof idee, onder het genot van een kop koffie. Toen ik erachter kwam dat de koffiecups op waren, dacht ik: ‘hé wat onhandig’. Zoals in een stripverhaal ging het lampje aan. Een abonnement op ‘gewoon’ goede koffie: dát leek ons een goed idee”, schetst Walter Morriën over het ontstaan van het concept achter De Koffiejongens tijdens zijn sprekerssessie op de Webwinkel Vakdagen. Dat maakte dat hij met Van Drogenbroek een nieuw businessmodel omtrent duurzame koffie in de markt wilde zetten. Ingrediënten: visie en een scheutje lef.

 

1. Pak via kleine stapjes grote issues aan

Het duo had totaal geen ervaring in...