RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: supermarktdeskundige Erik Hemmes, over de eisen van Milieudefensie aan het adres van Ahold Delhaize.

 

Drie maanden na de laatste oproep zet Milieudefensie deze week Ahold Delhaize opnieuw onder druk: er moeten meer stappen worden gezet om klimaatdoelen te halen. De supermarktketen moet verantwoordelijk worden gehouden voor het klimaatgedrag van leveranciers en klanten. Ook de schappen moeten eraan geloven: de actiegroep eist dat vlees en vis plaats moeten maken voor plantaardige alternatieven. 

 

Is het fair om Ahold Delhaize de verantwoordelijkheid te laten dragen van de uitstoot van klanten en leveranciers?

“Dat vraag ik mij ten zeerste af. Enerzijds wel, want bedrijven krijgen nu eenmaal bepaalde klimaatdoelstellingen opgelegd vanuit de overheid. De afgelopen jaren is Ahold Delhaize zelf heel actief geweest in zijn communicatie hierover. Ceo Frans Muller zegt bijvoorbeeld te streven naar duurzame initiatieven, vanuit zijn eigen overtuiging. 

 

Vergeet niet: organisaties zoals Milieudefensie die deze eisen stellen, doen dit natuurlijk niet alleen wegens hun boodschap. Daar zit een...