Inflatie, laag consumentenvertrouwen, leveringsproblemen? Aan Oger Fashion gaan veel van de huidige marktonzekerheden voorbij. De mannenmodeketen draait forse omzetplussen, en kan daardoor stoppen met zijn outlet en aan de slag met het winkelbestand. Een gesprek met cco Björn Hillerström.


Oger werd in 1990 opgericht door de broers Martin, Rob en Oger Lusink. Na de flagshipstore in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat groeide het bedrijf gestaag verder tot uiteindelijk zes vestigingen, waarvan één in België. Inmiddels zijn dat er nog vijf: de locatie in Haarlem, de enige outletwinkel van Oger, sloot deze maand na 22 jaar permanent de deuren.


De sluiting van de outlet is geen afslankmaatregel, vertelt Björn Hillerström. Hij is al sinds 2010 werkzaam bij Oger en de afgelopen vijf jaar als cco. “Onze omzet laat een plus van 32 procent zien ten opzichte van 2019 en bijna een verdubbeling vergeleken met vorig jaar”, legt hij uit. “De markt krabbelt na corona sneller op dan verwacht. Daardoor zien we onze voorraadposities steeds dunner worden en valt de noodzaak om nog via een outletkanaal te verkopen weg.”


Bovendien ziet Oger de laatste tijd het klantgedrag veranderen. “Klanten kopen meer, en...