Bever heeft als eerste retailer in Nederland een recyclestraat ingericht. Ingezamelde kleding en andere spullen worden hier gesorteerd en zo hoogwaardig mogelijk verwerkt. “Voor elke stroom is uiteindelijk een oplossing.”
Van wandelschoenen en tenten tot slaapzakken en jeans. Maar ook klimtouw, rugtassen en matjes. Het zijn spullen die door klanten zijn ingeleverd in de 42 winkels van outdoorketen Bever. En nu liggen ze in Pijnacker. In een pand tussen het hoofdkantoor en het distributiecentrum in.
Dit is de recyclestraat van Bever. Volgens de outdoorketen de enige manier om te voorkomen dat de spullen alsnog op een afvalberg midden in de woestijn belanden.
Duurzaamheid in ziel van het bedrijf
“Dit is typisch Bever”, zegt ceo Albert Scholte. Duurzaamheid zit volgens hem in de ziel van het bedrijf, dat eind jaren zeventig werd opgericht door Fred van Olphen. Zo begon Bever al vroeg met reparaties, samen met merken als Patagonia en Rab....
Bever heeft als eerste retailer in Nederland een recyclestraat ingericht. Ingezamelde kleding en andere spullen worden hier gesorteerd en zo hoogwaardig mogelijk verwerkt. “Voor elke stroom is uiteindelijk een oplossing.”
Van wandelschoenen en tenten tot slaapzakken en jeans. Maar ook klimtouw, rugtassen en matjes. Het zijn spullen die door klanten zijn ingeleverd in de 42 winkels van outdoorketen Bever. En nu liggen ze in Pijnacker. In een pand tussen het hoofdkantoor en het distributiecentrum in.
Dit is de recyclestraat van Bever. Volgens de outdoorketen de enige manier om te voorkomen dat de spullen alsnog op een afvalberg midden in de woestijn belanden.
Duurzaamheid in ziel van het bedrijf
“Dit is typisch Bever”, zegt ceo Albert Scholte. Duurzaamheid zit volgens hem in de ziel van het bedrijf, dat eind jaren zeventig werd opgericht door Fred van Olphen. Zo begon Bever al vroeg met reparaties, samen met merken als Patagonia en Rab. En dat de bedrijfsvoering van Bever in 2030 volledig CO2-neutraal zal zijn en dat winkels worden voorzien van ledverlichting? Logisch, vindt Scholte. “Een hygiënefactor.”
De vraag was dan ook: wat is de grotere bijdrage die Bever op het gebied van duurzaamheid kan leveren? En het antwoord luidde al snel: de hoeveelheid afval verminderen. Niet alleen door extra investeringen op het gebied van reparaties en onderhoud, maar ook door fors in te zetten op recycling. In de sector wordt al veel ingezameld, maar er wordt volgens Bever te weinig gekeken naar hoogwaardige oplossingen.
Zestien bestemmingen
Bever besloot daarom zelf het heft in handen te nemen. In de recyclestraat beoordeelt een team van duurzaamheidsexperts alle items die er binnen komen. Daarna wordt het verdeeld over zestien verschillende bestemmingen. Is het nog goed genoeg om te recyclen? Dan wordt het in de Bever-winkels als tweedehands verkocht, als onderdeel van de 2e Buitenkans-collectie.
Slaapzakken worden gedoneerd aan Sheltersuit, een organisatie voor daklozen en vluchtelingen. Wandelschoenen die door een klein mankement niet tweedehands kunnen worden verkocht, worden door Bever gerepareerd en gaan daarna naar klimbosorganisatie Fun Forest.
“Voor elke stroom is uiteindelijk een oplossing”, zegt Ron van de Wiel, oprichter van Blue Loop Originals. Met dat bedrijf heeft Bever de duurzame Buitenmens-collectie ontwikkeld. Van ingezamelde jeans en wol worden onder meer T-shirts en truien gemaakt.
Van schoenzool naar Cruyff Court
Schoenen waarvan de zool is versleten, gaan naar Fast Feed Grinded. Dat bedrijf in Wieringerwerf scheidt de bovenkant van de zool. “De zool wordt vermalen tot granulaat, waar je Cruyff Courts van kan maken”, weet Scholte. En niet alleen dat: er kunnen ook slippers en nieuwe zolen van worden gemaakt. Vanaf de zomer van volgend jaar is het resultaat daarvan te zien in de winkels van Bever.
“Idealiter gaan we van een wandelschoen naar een wandelschoen”, zegt Van de Wiel. “Dat zou helemaal mooi zijn. Maar daar zitten zo veel kwaliteitsnormeringen aan, dat behoeft nog een paar jaar. Het zou mooi zijn als een bekend merk daar dan zijn naam aan verbindt.”
En over merken gesproken. Zij hebben natuurlijk ook een verantwoordelijkheid. Niet alleen door spullen te maken die lang mee gaan, maar ook door voor materialen te kiezen die eenvoudig te recyclen zijn. “Als een product uit één materiaal zou bestaan, dan is recyclen vrij makkelijk”, zegt Scholte. “Ik vind dat merken een grote verantwoordelijkheid hebben: hoe ontwerp ik producten die, als ze aan het eind van hun leven zijn, uit elkaar zijn te halen in pure grondstoffen?”
Lastige slaapmatjes
Waar bijvoorbeeld nog geen oplossing voor is gevonden: kapotte slaapmatjes. “Aan de binnenkant zit schuim en als je pech hebt ook nog isolatiemateriaal. De buitenkant heeft weer andere grondstoffen en dan heb je nog een hard plastic ventiel. We zijn er nog niet uit wat we hier het beste mee kunnen doen. Tot we een bestemming hebben gevonden, bewaren we het hier in de recyclestraat”, zegt Scholte.
Zou er een moment kunnen komen dat Bever producten gaat weren die niet makkelijk te recyclen zijn? Dat zou Van de Wiel te gemakkelijk vinden. Hij geeft een voorbeeld: “Polyester en katoen in kleding is in principe heel vervelend. Maar het kan goed zijn dat over een paar jaar een bedrijf opstaat dat zegt: wij kunnen het wel uit elkaar halen. Tot dat moment aanbreekt, houden wij het bij ons.”
In de tussentijd blijft Bever consumenten wijzen op duurzame merken. Daarvoor heeft het vorig jaar onder meer het Our Planet-keurmerk in het leven geroepen. “Wij vinden het onze verantwoordelijkheid om de klanten te vertellen welk product het meest duurzaam is en waarom”, zegt Scholte. “Met de achterliggende gedachte: dan willen wij ook meer producten gaan verkopen die duurzamer en circulair ontworpen zijn. Als wij meer in die duurzame merken investeren, dan geeft dat ook druk bij andere merken.”
Hoe groot dit gaat worden? Geen idee!
Vorig jaar leverden klanten 7760 kilo aan kleding en andere producten bij Bever-winkels in. Scholte verwacht dat het dit jaar zo’n 26.000 kilo zal worden en voor volgend jaar gaat hij uit van meer dan een verdubbeling. “Dan gaan we waarschijnlijk naar 50 of 60 ton.” Hoe groot het gaat worden? Scholte heeft geen idee. “We verbazen ons nu al hoeveel we aan het doen zijn.”
Inmiddels hebben zich al andere retailers uit de outdoor- en sportwereld gemeld die zich bij de recyclestraat willen aansluiten. Scholte kan zich dan ook voorstellen dat Bever over anderhalf jaar een grotere ruimte nodig heeft.
Samenwerking, daar draait het volgens Scholte om. “Als we met z’n allen wat nieuwsgieriger zouden zijn. Ons er wat meer bewust van zouden zijn van welke goede producten we nu wegdonderen. En ons iets meer de vraag zouden stellen wat we daarvan kunnen maken. Het gaat om de ontdekkingstocht om samen beter te worden.”