Een professionele reparatie of schoonmaakbeurt, of liever een paar ‘pre-loved’ Nikes redden van de afvalberg? Sinds kort kan de sneakerfan terecht bij Wear. Het circulaire initiatief heeft een simpele pop-upwinkel ingewisseld voor een vaste locatie in de Koopgoot in Rotterdam. En als het aan medeoprichter Pim Roggeveen ligt, komen daar legio (webshop-)locaties bij.


Met Wear staan jij en Lorenzo van Galen voor duurzaamheid en inclusiviteit. Wat houdt dat precies in?

“Met het verlengen van de levensduur van sneakers is ons doel om de afvalberg te verkleinen. Dat doen we door een paar sneakers een tweede leven te geven of hun levensduur met cleanings en reparaties te verlengen. Jaarlijks worden er zo veel schoenen geproduceerd en weggegooid, dat is doodzonde. Wij willen met Wear laten zien dat het normaal is om een tweedehands sneaker te dragen.”


Hoe kwamen jullie op het idee om een retailstrategie op poten te zetten rondom gebruikte sneakers?

“In 2020, tijdens corona, hebben Lorenzo en ik ons opgesloten in een vergaderruimte, het idee rondom sneaker cleaning uitgewerkt en een pitch geschreven. We zijn zelf aan de slag gegaan door sneakers van familie en vrienden schoon te maken en het idee te pitchen aan ons...