Als Zalando in 2008 live gaat met zijn schoenenwebshop wordt dat als revolutionair gezien. Sarenza was er in Frankrijk al drie jaar eerder bij, maar sneeuwt in de loop der jaren wat onder bij zijn sneller groeiende Duitse branchegenoot. Nu staat het Franse platform voor een tweede eigenaarswissel in vier jaar tijd.


Schoenen online kopen, dat doet niemand. Het is moeilijk meer voor te stellen, maar dat was in het eerste decennium van deze eeuw echt nog de heersende gedachte. Als de drie Fransmannen Francis Lelong, Yoan Le Berrigaud en Franck Zayan in 2005 Sarenza lanceren is het dan ook vooral scepsis wat de klok slaat. Het trio inspireert zijn concept op het Amerikaanse Zappos, hetzelfde bedrijf dat Zalando drie jaar later als uitgangspunt neemt om in Duitsland de online schoenenmarkt open te breken.


De eerste jaren van Sarenza zijn allesbehalve makkelijk. Krap twee jaar na de start komt het nog kleine bedrijf al in zwaar weer. De investeerders eisen een herstructurering en de oprichters verlaten het bedrijf. Stéphane Treppoz, die in 2006 voor het eerst in aanraking komt met Sarenza als consultant, neemt in 2007 de...