Specsavers schreef afgelopen boekjaar een Nederlandse omzet van 175,7 miljoen euro in de boeken, een record. Terwijl optiek veruit de grootste (en snelstgroeiende) categorie blijft, is de keten in ons land marktleider in hoorzorg. Directeur Remko Berkel over hoe dat kan en waar de formule naartoe wil met beide categorieën.


Eerst maar even de cijfers. De omzet van Specsavers in Nederland groeide vorig jaar met 21 procent. Dat is iets langzamer dan de internationale omzetgroei (24,9 procent), maar nog steeds fors. Door de coronacrisis valt de jaar-op-jaargroei natuurlijk extra hoog uit en is een vergelijking met 2019 zinvoller. “En ook dan groeien we dubbelcijferig”, benadrukt Berkel. In 2019, het laatste ‘gewone’ jaar, was Specsavers in ons land goed voor 156 miljoen euro omzet. 


Zowel binnen brillen (28 procent) en contactlenzen (vier procent) als in de hoortoestellen (tien procent) zag Specsavers groei. De oorzaak daarvan is echter niet overal gelijk. “Binnen de optiek zien we wat minder klanten, maar die besteden significant meer waardoor de omzet een stuk hoger is.” Een na-effect uit de coronaperiode, waarin klanten doelgerichter winkelden. In de hoorzorg ziet hij het tegenovergestelde. “Daar is nog altijd veel...