Na een kleine tien jaar op de Nederlandse markt is het Kik gelukt om zwarte cijfers te schrijven. Ook de omzet van de Duitse textieldiscounter zit in de lift en er komt weer vaart in de expansie. Managing director David Philipoom geeft graag een toelichting op de cijfers en de verdere vooruitzichten, maar ook op de nieuwe uitdagingen die opdoemen.


Vorig jaar leed Kik in Nederland nog ruim 1,8 miljoen euro verlies, nu zijn er dus positieve cijfers. Om hoeveel winst gaat het?

“Het is een bescheiden winst van enkele tonnen. Met de expansie die er nog aan komt verwacht ik dat de winstgevendheid structureel wordt. Het zat er namelijk al een tijdje aan te komen. Op de meeste winkels draaiden we vorig jaar al zwarte cijfers, maar inclusief overheadkosten stonden we nog in het rood. Om die kosten beter te spreiden heb je gewoon meer winkels nodig. Het doel is om er in principe minimaal twintig per jaar te openen.”


Hoe ontwikkelt de omzet zich?

“Die zit goed in de lift. Ten opzichte van vorig jaar zitten we, over de periode januari tot en met juli, op een groei van 57,3 procent. Like-for-like gaat het om 44,5 procent. Ten opzichte van 2019, dus pre-corona, groeien we ook. Dan zijn de percentages 45,6 en like-for-like 19,3 procent.

...