Na een kleine tien jaar op de Nederlandse markt is het Kik gelukt om zwarte cijfers te schrijven. Ook de omzet van de Duitse textieldiscounter zit in de lift en er komt weer vaart in de expansie. Managing director David Philipoom geeft graag een toelichting op de cijfers en de verdere vooruitzichten, maar ook op de nieuwe uitdagingen die opdoemen.
Vorig jaar leed Kik in Nederland nog ruim 1,8 miljoen euro verlies, nu zijn er dus positieve cijfers. Om hoeveel winst gaat het?
“Het is een bescheiden winst van enkele tonnen. Met de expansie die er nog aan komt verwacht ik dat de winstgevendheid structureel wordt. Het zat er namelijk al een tijdje aan te komen. Op de meeste winkels draaiden we vorig jaar al zwarte cijfers, maar inclusief overheadkosten stonden we nog in het rood. Om die kosten beter te spreiden heb je gewoon meer winkels nodig. Het doel is om er in principe minimaal twintig per jaar te openen.”
Hoe ontwikkelt de omzet zich?
“Die zit goed in de lift. Ten opzichte van vorig jaar zitten we, over de periode januari tot en met juli, op een groei van 57,3 procent....
Na een kleine tien jaar op de Nederlandse markt is het Kik gelukt om zwarte cijfers te schrijven. Ook de omzet van de Duitse textieldiscounter zit in de lift en er komt weer vaart in de expansie. Managing director David Philipoom geeft graag een toelichting op de cijfers en de verdere vooruitzichten, maar ook op de nieuwe uitdagingen die opdoemen.
Vorig jaar leed Kik in Nederland nog ruim 1,8 miljoen euro verlies, nu zijn er dus positieve cijfers. Om hoeveel winst gaat het?
“Het is een bescheiden winst van enkele tonnen. Met de expansie die er nog aan komt verwacht ik dat de winstgevendheid structureel wordt. Het zat er namelijk al een tijdje aan te komen. Op de meeste winkels draaiden we vorig jaar al zwarte cijfers, maar inclusief overheadkosten stonden we nog in het rood. Om die kosten beter te spreiden heb je gewoon meer winkels nodig. Het doel is om er in principe minimaal twintig per jaar te openen.”
Hoe ontwikkelt de omzet zich?
“Die zit goed in de lift. Ten opzichte van vorig jaar zitten we, over de periode januari tot en met juli, op een groei van 57,3 procent. Like-for-like gaat het om 44,5 procent. Ten opzichte van 2019, dus pre-corona, groeien we ook. Dan zijn de percentages 45,6 en like-for-like 19,3 procent.
De omzetgroei heeft een aantal oorzaken. Ten eerste zien we dat klanten na corona weer heel veel zin hebben om naar fysieke winkels te gaan. Verder hebben we betere locaties aangeworven en een aantal bestaande winkels vergroot. Sommige van onze vestigingen waren onmogelijk klein, tussen de drie- en vierhonderd vierkante meter. Kik heeft niet de flexibiliteit om de collectie daarop af te stemmen. We hebben bijvoorbeeld de winkel in Emmen uitgebreid en die in Den Haag, onze sterkste locatie. Voorheen waren onze winkels gemiddeld 470 vierkante meter aan verkoopvloeroppervlakte, nu is dat zo’n 540.
Wat ook zou kunnen meespelen is dat de doelgroep die voordelig wil shoppen aan het groeien is, gezien de huidige inflatie. En een laatste verklaring is dat we door de opening van nieuwe winkels meer naamsbekendheid hebben gekregen. Nog steeds zijn we vooral bekend bij onze trouwe klanten en zijn er veel mensen die Kik niet kennen, maar dat begint langzaam te veranderen.”
Hoe verloopt de verdere expansie in Nederland?
“We hebben nu 46 winkels. Begin dit jaar hebben we de eerste vestigingen in Zeeland geopend, in Goes en Vlissingen. Verder zijn we opengegaan in Middelharnis, Chaam en deze week in Nijmegen. Op de planning staan nog onder meer Broek op Langedijk, Almere-Stad, Hoogvliet (Rotterdam) en Beek. En dan zijn er nog een aantal plaatsen die ik niet kan noemen, omdat er nog geen handtekening is gezet. Eigenlijk openen we tot en met oktober elke twee weken wel een winkel.
De expansie loopt nu wat vlotter omdat we betere omzetten draaien. De bruto-omzet per winkel is enorm gestegen ten opzichte van andere Kik-landen, we staan nu op de eerste of de tweede plaats. Dat maakt het praten over huurcondities wat makkelijker. We stonden toch een beetje bekend als een lastige partij die weinig betaalt. De hogere omzet per winkel komt onder meer doordat we veel meer kleding verkopen dan in andere landen. Non-food is in sommige andere landen goed voor veertig of vijftig procent, bij ons maar twintig procent. Bij onze openingen zien we steeds dat de kledingafdeling vol staat, terwijl het bij non-food relatief rustig is. Vanuit Duitsland is er veel druk om juist non-food uit te breiden, maar ik probeer daar zo terughoudend mogelijk in te zijn.”
Tegenover de vele openingen sluiten we ook enkele winkels. In Sittard zitten we in een uitgestorven winkelstraat. Bovendien openen we tien kilometer verderop in Beek, en nemen we een deel van de inventaris en het personeel mee. De vestiging in de binnenstad van Tilburg gaat helaas ook dicht. Die ging precies open toen de coronacrisis begon. Later begon hij eindelijk een beetje positief te draaien, maar toen was de kogel al door de kerk en had de vastgoedeigenaar er al andere plannen mee. Het is jammer, ik probeer sluitingen zoveel mogelijk te voorkomen.”
En hebben jullie, net als veel andere retailers, al te maken met noodgedwongen sluitingen vanwege personeelstekort?
“Bijna iedere week is er wel ergens eentje op zondag of maandag dicht en we moeten soms de koopavond schrappen. Gelukkig kunnen we tot nu toe voorkomen dat winkels meerdere dagen dicht zijn. Af en toe moeten we een beroep doen op YoungOnes, een soort Airbnb voor freelance klussen. Daar zitten vooral jongeren op die ergens een dag willen werken.
De zaterdag voor Pasen hadden we bijvoorbeeld niet voldoende personeel voor de winkel in Tilburg. Met geen mogelijkheid konden we nog mensen regelen. Dan kun je kiezen tussen de winkel sluiten, of een klus uitzetten. En dan krijg je dus een student met nul ervaring die voor inmiddels vijftien, soms wel twintig euro per uur een dag komt meehelpen op de vloer. Plus nog een toeslag van 3,50 euro per uur die naar YoungOnes zelf gaat. Dat is zoals de arbeidsmarkt nu werkt.”
Verder werkt Kik al een tijdje aan een webwinkel in Nederland. Is de planning nog steeds om die dit jaar te openen?
“Op dit moment heb ik niet de indruk dat het in Bönen (de Duitse thuisbasis van Kik, red.) hoofdprioriteit is. Ik hoor er weinig over en kan niet garanderen dat het er dit jaar nog van komt. Voor ons zou het qua totale merkbeleving heel goed zijn. Bovendien is het een van de meest gestelde vragen op social media, dus er is zeker wel behoefte aan. Maar momenteel lopen er veel andere projecten, bijvoorbeeld rondom het verbeteren van interne processen.”
En welke nieuwe consumer facing projecten van Kik zijn nog het vermelden waard?
“Nederland is in maart als eerste Kik-land begonnen met een klantenkaart. Die draait boven alle verwachtingen. Binnen een maand waren er al tienduizenden klanten ingeschreven. De app, die iets later werd gelanceerd dan de fysieke kaart, loopt nog iets minder. Maar in zijn totaliteit is het een dusdanig succes dat ook Duitsland ermee aan de slag gaat om te proberen dat te evenaren.”