Remko Rijnders (43) werkt al veertien jaar bij MediaMarkt, in diverse functies. Sinds oktober 2020 is hij general manager Benelux bij de elektronicaketen. Rijnders was te gast in de RetailTrends-podcast. Het gesprek in vier quotes.
Met je westerse mentaliteit denk je: dat gaat nooit lukken
Rijnders werkt voor MediaMarkt zo'n vier jaar in China. Hij stuit er op cultuurverschillen. “Er wordt wel eens gezegd 'als ze ja zeggen, dan bedoelen ze nee'. Dat is mijn ervaring niet, maar wat ik wel heel erg merkte is dat de manier waarop je zaken plant daar heel anders gaat. Het is niet: vandaag doe ik iets, volgende week doe ik iets en uiteindelijk hebben we een deadline.
In het begin gebeurde er niet zoveel. Met je westerse mentaliteit denk je dan: het gaat nooit meer lukken. En dat zorgde voor enorm veel stress. Maar dan nét voor de deadline kwamen er ineens heel veel mensen die het alsnog voor elkaar kregen.”
Maar dat betekent niet dat MediaMarkt een succes...
Remko Rijnders (43) werkt al veertien jaar bij MediaMarkt, in diverse functies. Sinds oktober 2020 is hij general manager Benelux bij de elektronicaketen. Rijnders was te gast in de RetailTrends-podcast. Het gesprek in vier quotes.
Met je westerse mentaliteit denk je: dat gaat nooit lukken
Rijnders werkt voor MediaMarkt zo'n vier jaar in China. Hij stuit er op cultuurverschillen. “Er wordt wel eens gezegd 'als ze ja zeggen, dan bedoelen ze nee'. Dat is mijn ervaring niet, maar wat ik wel heel erg merkte is dat de manier waarop je zaken plant daar heel anders gaat. Het is niet: vandaag doe ik iets, volgende week doe ik iets en uiteindelijk hebben we een deadline.
In het begin gebeurde er niet zoveel. Met je westerse mentaliteit denk je dan: het gaat nooit meer lukken. En dat zorgde voor enorm veel stress. Maar dan nét voor de deadline kwamen er ineens heel veel mensen die het alsnog voor elkaar kregen.”
Maar dat betekent niet dat MediaMarkt een succes wordt in China. De elektronicaketen, met dan zeven winkels in het Aziatische land, trekt zich begin 2013 terug.
Decentraal werkt niet in Turkije
Na het Chinese avontuur volgt Turkije, waar Rijnders bijna vijf jaar actief is. MediaMarkt groeit er fors. "Toen ik binnenkwam hadden we 28 vestigingen, toen ik wegging hadden we er 65 à 70. De expansie zat er absoluut in."
De mentaliteit en de manier van werken in Turkije zijn er totaal anders dan hij had verwacht. "We hadden daar een decentrale structuur. Met veel vrijheid en verantwoordelijkheid in de vestigingen. Die verantwoordelijkheid werkte goed, maar het laten nemen van beslissingen decentraal werkte een stuk minder. Ze hadden een veel strakker kader nodig. De retail was daar niet decentraal opgebouwd, geen enkele concullega was decentraal. Mensen die voor ons werkten waren het dan ook niet gewend."
We verloren de focus
Na een periode in Duitsland wordt Rijnders in oktober 2020 general manager van MediaMarkt Benelux. Hij voert daar diverse veranderingen door.
“We deden enorm veel tegelijkertijd. We verloren nog wel eens de focus. We stelden ons daarom bij alles de vraag: levert het een bijdrage aan de klanttevredenheid op de lange termijn, aan het marktaandeel of aan de winstgevendheid? Als het antwoord 'nee' was, besloten we ermee te stoppen. Zo hebben we het assortiment gereduceerd: het waren SKU's die te weinig aan de omzet bijdroegen."
Er zijn nu te veel spelers in de Benelux
“We verwachten tot 2025 een consolidatie in de markt. Ik denk dat het een gezonde situatie is. Ik denk dat er nu te veel spelers zijn in de Benelux. Een heel belangrijke factor is dat online steeds belangrijker wordt. Tot 2025 verwachten we dat het online aandeel binnen de branche oploopt tot vijftig procent. Daarvan zal zestig tot zeventig procent via marktplaatsen gaan.
Dat brengt beweging in de markt, zeker ook voor ons als marktleider in de Benelux. Iedereen heeft zijn eigen rol. Je hebt de Coolblues en de bol.coms van deze wereld. In België heb je FNAC en Vanden Borre. Het gaat erom hoe goed je bent voor de klant en hoe je die kunt vasthouden. Wij zijn ervan overtuigd dat het winnende model het omnichannelmodel is.”
Beluister hier het gesprek met Remko Rijnders.