Retailers worden geconfronteerd met verschillende trends. Dat betekent dat ze keuzes moeten maken. Waarin moeten ze wel investeren en waarin juist niet? Centric helpt met kiezen door de belangrijkste trends in kaart te brengen.

 

1. Realiseren van een optimale customer journey
Hoewel consumenten zich massaal tot digitale kanalen hebben gewend, blijft de fysieke winkel de winkelbestemming die de grootste voorkeur geniet. Om zich te onderscheiden gaan retailers vaker livestreams en live commerce inzetten.
 

2. Data koppelen voor een gepersonaliseerde ervaring
Door data te koppelen kunnen retailers snel bijsturen als de markteisen veranderen, terwijl ze toch gepersonaliseerde klantervaringen kunnen bieden. Daarnaast zetten steeds meer bedrijven in op neuromining en beïnvloeding van het onbewuste gedrag van consumenten. 
 

3. Duurzaam ondernemen in de hele supply chain van de retail
Steeds meer consumenten nemen duurzaamheid mee in hun afwegingen bij het kopen van producten. Het gaat dan onder meer om herbruikbaarheid, gebruik van duurzame materialen en gecertificeerde biologische en het liefst ook lokale productie.
 

4. Investeren in retailmedewerkers
Het is onmogelijk om klanten tevreden te stellen zonder goed geïnformeerde, betrokken medewerkers. Nu het wereldwijde tekort aan talent recordhoogten bereikt, doen retailers er goed aan om hiervoor een strategie te ontwikkelen. 
 

5. Zoeken naar het juiste evenwicht
Een goed ontwerp van het point of sale-systeem helpt retailers om beter te voldoen aan de verwachtingen van klanten. Tegelijkertijd kunnen ze profiteren van de uitgebreide mogelijkheden van het POS-systeem voor analyse en ondersteuning van bedrijfsprocessen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Whitepaper
Wat zijn de wereldwijde en lokale trends die bepalend zijn voor de retailsector? Centric licht de belangrijkste trends toe in de whitepaper Retail Trends 2022.

 

Lees de whitepaper