“In Europa rijdt wel 20 procent van alle vrachtwagens leeg”, weet Christien Lycklama à Nijeholt, directeur van Hoekstra Logistiek. “Als je data slim gebruikt, kun je op het gebied van verduurzaming dus een flinke slag slaan.” De Friese vervoerder zet daarom in op een veelbelovende nieuwe aanpak: data science. 

 

Een piano, auto of grote machine vervoeren? Familiebedrijf Hoekstra, een nuchtere logistiek dienstverlener uit Sneek, ‘goes the extra mile’ om de kwetsbare of afwijkende goederen van zijn klanten veilig en op tijd van A naar B te krijgen. En dat het liefst zo efficiënt mogelijk. 

 

Data science-workshop 
Voor de complexe logistiek daarachter maakt de vervoerder steeds meer gebruik van data. Tijdens een data scienceworkshop met Centric onderzocht het transportbedrijf welke data binnen de organisatie beschikbaar is en vooral: welke goudmijn er ontstaat als je al deze data combineert. “Tot dusver waren we vooral bezig met het analyseren van data uit het verleden. Maar het is veel belangrijker om te voorspellen wat we in de toekomst gaan doen. Wij willen weten hoeveel capaciteit we nodig te hebben”, stelt Lycklama à Nijeholt. “De workshop heeft ons geleerd dat het toepassen van data science nog niet zo eenvoudig is en dat goede, gelabelde data erg belangrijk is.” 

 

 

Aantal laadmeters
Een ander inzicht is dat je klein moet beginnen. “Als we van de top 10 klanten in beeld kunnen brengen wat het aantal laadmeters en stops voor de volgende dag is, kunnen we alleen al op basis daarvan onze capaciteit beter plannen. Dat willen we uitbreiden naar de langere termijn, zodat we in week 1 al weten wat we bijvoorbeeld in week 32 aan mensen nodig hebben – rekening houdend met ziekteverzuim, wagenpark, schoolvakanties en vraag van klanten.”

 

Workshop
Data science biedt kansen voor elk bedrijf. Wil je ontdekken wat die kansen zijn? De website van Centric vormt een goed startpunt voor jouw onteddingstocht.

 

Ontdek de mogelijkheden.